tisdag 28 januari 2014

Fettisdagen-semmeldagen inte förrän den 4 mars...

Förr åt man enligt tradition semlor bara på fettisdagen, som i år inte infaller förrän den 4 mars, men med tiden har traditionen förändrats. När jag var barn åt vi semlor från fettisdagen och alla tisdagar fram till påsk. I dag kan vi äta semlor alla dagar i veckan, som en smarrig bakelse, från strax efter jul ända fram till påsk. Men jag brukar invänta självaste fettisdagen innan jag äter min första semla, tycker annars jag hinner ledsna på semlan och föredrar därför att vänta och njuta desto mer när det blir så dax.
Men om det är någon annan som äter semlor redan nu delar jag gärna med mig av mitt recept. 


Semlor
20 stycken
100 g smör
2 tsk mortlade kardemummakärnor
5 dl mjölk
25 g jäst
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
12 dl vetemjöl
1 ägg
Fyllning
400 g mandel
4 dl florsocker
4 dl vispgrädde
Topping
8 dl vispgrädde
2 msk florsocker
Gör så här
Smält smöret i en kastrull
Tillsätt kardemumma och mjölk
Värm till 37 grader
Rör ut jästen med vätskan i en bunke
Tillsätt socker, salt och ca 10 dl mjöl
Arbeta degen tills den blir blank
Låt jäsa under bakduk i minst 1 timme
Ta upp degen på mjölat bakbord och
knåda den lätt med resten av mjölet
Dela degen i 20 bitar och
 forma runda bullar med kupad handflata
Låt jäsa under bakduk i 30 minuter
Pensla bullarna med ett uppvispat ägg
Grädda i 200 grader i ca 15 minuter
Låt svalna
Skålla mandlarna i kokhett vatten i 3-5 minuter
Häll av vattnet och låt mandlarna svalna
Tryck ut mandeln ur skalet
Skär av en liten hatt på bullarna och lägg dem åt sidan
Gröp ur lite av bullarnas inkråm
Mixa inkråmet, mandlar, florsocker och
ovispad grädde i en matberedare
Fördela mandelsmeten i bullarna
Vispa resten av grädden och
spritsa en krans av grädde på varje semla
Lägg på locken och pudra till sist, med hjälp av en tesil, florsocker över semlorna

2 kommentarer:

  1. tack för titten inne hos mig. Semlor gud så gott. Jag äter gärna semlor lite närmare fettisdagen tror jag. Fast dyker det upp en så äter jag ju :)
    Ha väl och kram från Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittade in här hos mig :) Klart jag med skulle äta en om det av en händelse skulle bjudas, men inte annars...

      Radera