fredag 2 januari 2015

Grön currygryta med lax, grönsaker och kokosmjölk

Igår fick jag anledning att plocka fram den lilla påsen med green curry pasta som vi köpte med oss hem från vår resa till Thailand i november. 


Hittade ett recept på nätet som jag i stort följde till punkt och pricka, men tyckte att de krånglat till och gjort det lite rörigt med i mina ögon onödig information, iaf onödig när den ges insprängt i receptet, så jag har försökt göra receptet en aning mer strukturerat och tydligt, och tagit med den information jag tycker är viktig i ett recept. 
Här kommer därför min lite förenklade version av receptet på denna gröna currygryta med lax, grönsaker och kokosmjölk.

Grön currygryta med lax och kokosmjölk
4 portioner

400 g lax, skuren i kuber
2 gul lök, hackad
2 morötter, skivade
1 st broccoli, skuren i bitar
0,5 röd paprika, skuren i bitar
0,5 grön paprika, skuren i bitar
1 burk bambuskott
100 g haricots verts, tinade, delade i mindre bitar
1 burk kokosmjölk
1 tsk grön curry pasta
1 st fiskbuljongtärning
Salt
Till servering
Jasminris

Gör så här
Fräs grönsakerna, utom bambuskott och haricots verts, i en gryta/wokpanna
Häll över kokosmjölk
Låt koka upp och puttra några minuter
Smula i buljongtärningen
Smaksätt med grön curry pasta
Späd ev med vatten eller mer kokosmjölk
Smaka av med salt och ev mer grön curry pasta
Lägg med bambuskotten och låt koka tills allt börjar bli mjukt
Tillsätt haricots verts och rör om
Smaka av innan fisken tillsätts
Lägg i laxkuberna, utan att röra om
Låt koka upp
Dra sedan av grytan från värmen för att inte överkoka fisken 
Låt fisken gå klart i eftervärmen några minuter 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar