söndag 22 maj 2016

Raffaellobollar till kaffet

En söt liten boll med kokossmak som passar synnerligen bra till en kopp kaffe.


En alldeles ny bekantskap för mig. Hur är det med dig, har du ätit detta, som jag tror, italienska bakverk?
Receptet hittade jag på nätet och är ett perfekt semesterrecept, när man t ex är i sommarstugan eller i husvagnen, för man behöver ingen ugn och så bakas de på torrmjölk. Men jag är lite fundersam, för jag rullade mina bollar i kokosmjöl, och undrar om de inte blir snäppet godare med kokosflingor istället...? 
Jag upplevde nämligen bollen som lite torr precis när jag stoppade den i munnen, men med en klunk kaffe till så löste sig det problemet :)
Gjorde en liten justering också i receptet, då jag inte hittade några Petit-Beurre kex i den lokala mataffären, och använde Brago kex istället. Funkade säkert lika bra, 
men har ju egentligen inget att jämföra med ;)

Receptet är som följer...


Raffaellobollar

200 g mjölkpulver
200 g kokosmjöl
1,75 dl socker
125 g smör
0,5 tsk vaniljsocker
0,75 dl vatten
30 g Brago kex, finmalda
50 g hasselnötter

Gör så här
Smält smöret i en kastrull
Rör ner vatten, socker och vaniljsocker
Värm upp under omrörning
Ta från spisen och tillsätt mjölkpulver, kex och 100 g kokosmjöl
När degen svalnat rulla små bollar med en hasselnöt i mitten 
Rulla bollarna i 100 g kokosmjöl, eller kokosflingor 
Förvara bollarna i en burk i kylen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar