söndag 9 oktober 2016

Värmande äppeldrink med Calvados i höstrusket




Igår städades de sista spåren av sommaren bort från vår trädgård. 
Sommarmöbler ställdes undan, perenner som planterats i sommarplanteringar planterades ut i rabatter och poolen täcktes in och stängdes för säsongen. 



Det var perfekt väder för utomhusarbete, men ändå lite småkallt och ruggigt,
så efter att ha varit ute en hel dag var jag lite småfrusen och tänkte att det skulle vara gott med en värmande glögg. 
Men någon glögg har vi ingen hemma än, så vad kan vi då ha för alternativ i skåpen, var frågan.



Men jag behövde inte ens öppna skåpen för att leta, för framme på köksbänken står fortfarande flaskan med Calvados som jag tidigare använt till både 
Det blev alltså en värmande äppeldrink, istället. 
En drink som naturligtvis går att göra alkoholfri genom att utesluta Calvadosen.


Varm äppeldrink
4-6 glas

7,5 dl äppeldryck, t ex Kiviks
3 msk råsocker
2 stjärnanis
1 kanelstång
0,5 vaniljstång
1 msk pressad citronsaft
1,5 dl Calvados
1 rött äpple

Gör så här
Koka upp dryck, socker, stjärnanis, kanel, 
uppsnittad vaniljstång och citronsaft
Låt dra i 15 minuter
Koka upp igen och dra åt sidan
Tillsätt Calvados
Fördela äppelklyftor i glasen 
och fyll på med den varma drycken

2 kommentarer:

  1. Kanonrecept! Det måste jag testa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag du ska :)
      Kan nog bli så att jag själv köper hem en flaska Calvados nu när jag tänker efter...

      Radera