torsdag 26 oktober 2017

Renskav med ädelost och ugnsbakad fänkål

Den här bilden gör inte riktigt rätten rättvis. Men är du ett fan av ädelost tycker jag absolut att du ska laga den för fänkål och ädelost går riktigt bra ihop.

Renskav med ädelost och ugnsbakad fänkål
4 portioner

2 pkt fryst renskav, à 240 g
2 fänkålsstånd, à 200 g
500 g potatis
1 gul lök
2,5 dl matlagningsgrädde
100 g ädelost
1 knippe bladpersilja
Rapsolja
Salt
Svartpeppar

Gör så här
Ansa och skär fänkålen i klyftor 
Skrubba och skär potatisen i klyftor
Lägg fänkål och potatis på en plåt med bakplåtspapper
Ringla över olja och krydda med 1 tsk salt
Tillaga mitt i ugnen i 225 grader i ca 25 minuter
Stek skavet direkt från frysen i en het panna tills 
det tinat och fått fin färg
Skala och hacka löken
Låt löken steka med skavet i ca 2 minuter
Krydda med 1 tsk salt och 2 krm svartpeppar
Häll grädden i pannan och smula i det mesta av ädelosten
Låt sjuda i 2-3 minuter
Strimla persilja och blanda ner i pannan
Smula resten av ädelosten över skavet och
servera med fänkål och potatis

Smaklig spis!

2 kommentarer:

  1. Renskav har jag ätit för många år sedan hos min farfar som bodde högre upp i landet. Har faktiskt inte ätit det sedan dess. Men det var gott. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag det är dags igen :) Gillar du inte ädelost kan du göra en renskavsgryta istället. Stek renskav med lök och tillsätt creme fraiche, några droppar soja och en klick svartvinbärsgelé. Salta och peppra. Klart!

      Radera