söndag 18 augusti 2019

Må bra Bingo


Först såg jag det på svägerskans kylskåp, en sommarutmaning från deras chef. 
En bingobricka med trevliga sommaraktiviteter, som att plocka blommor, bada i sjön, läsa en bok, slappa i hängmattan...
De med bingo nu vid terminsstarten kan räkna med vinst :)
Sen såg jag liknande varianter på nätet och då föddes idén med ett "Må bra Bingo"

Det är så sällan jag gör något bara för mig. För att jag tycker det är kul eller viktigt för mig. Det är allt för ofta som jag i första hand tar hänsyn till vad övriga familje-medlemmar tycker och vill.

Jag har nämnt det tidigare i mina senaste inlägg att jag kommit till fasen i livet då mina barn är utflugna och en ocean av tid har öppnat sig. Men jag har upptäckt att jag "glömt bort" vad jag egentligen tycker är roligt och skulle vilja fylla min nu lediga tid med. De senaste veckorna efter semestern har jag kommit på mig själv att av ren vana stressa hem efter jobbet för att laga mat. 
Men det behöver jag ju egentligen inte det längre... 
Jag fick allt ta mig en liten funderare kring vad jag skulle fylla rutorna i Bingot med? 
Vad ville jag göra och uppleva under sensommaren och hösten? 
Och det skulle ju ändå vara någon slags utmaning. Eller iaf något som jag väldigt sällan unnar mig eller tar mig tid till men som jag verkligen uppskattar och vill göra oftare. Och resultatet ser ni överst.
Vinsten, kanske ni nu undrar över?
Jo, när jag kryssat fem rutor i rad tycker jag att jag har gjort mig förtjänt av en trerättersmiddag. Lagad av valfri kock.. Och jag har då mannen i åtanke. 

Men han är ju förstås helt ovetande om detta... :)
Och full bricka kommer ge en nöjeshelg i Stockholm med teater, mat och shopping. 

Det hela är ju naturligtvis med glimten i ögat, men ändå med ett allvar i botten.  
Man får inte glömma bort sig själv i ivern att se till så alla andra är nöjda.
Många tar sig en funderar efter sommaren och sätter upp mål och planer för hösten. Dessa planer är bra att få på pränt, kanske i en anteckningsbok, för att kunna plocka fram och bli påmind under vägens gång åt vilket håll man tänkte att man skulle gå. Helt enkelt checka av om man avvikit från planen eller om man fortfarande är på rätt kurs mot uppsatta mål.
Det här är mitt sätt i år för att påminna mig själv om vad jag tänkte att jag skulle vilja göra under hösten. Ett sätt så jag verkligen använder tiden och gör något vettigt av den och inte bara låter dagarna gå och tiden rinna ut. Det är livet allt för kort för. 
Vad gör du för att må bra? Och brukar du lägga upp någon slags plan för den närmsta tiden? Eller blir det som det blir och du mer tar dagen som den kommer? 
Det kan ju faktiskt även bli en stressfaktor att lägga upp en plan, om det sedan kommer något emellan som sätter stopp för planerna.

Planen just för dagen är att fira svågern som fyller år. Det är också viktigt för att må bra, att ge av sin tid i lagom mängd (ett himla bra ord det där "lagom" :) till nära och kära. Ha det gott! Kram Birgitta
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar