fredag 19 mars 2021

På tur bland fjällbjörkar

Idag hyrde mannen och jag längdskidor och gav oss ut på tur på fjället. Ja, vi höll oss ju till de spårade lederna, förstås, och turen blev inte särskilt lång, men det var en mysig tur med fika och allt bland fjällbjörkarna :)

Jag har inte stått på ett par längdskidor på 35 år, men då tävlade jag till och med.
Och kanske att något av de takterna fortfarande sitter i, men oj så mycket svårare det är att hålla balansen nu på äldre dar ;) I spåret och på plan mark gick det ganska bra men så fort jag klev ur spåret så for skidorna okontrollerat åt alla håll, ha ha ha. Och vi ska inte tala om nedförsbackarna... I spåret går det ju inte att bromsa och utanför spåret åker bena isär med risk för att man hamnar i split, vilket ni förstår är ett läge där man inte vill hamna som otränad 50-åring, ha ha ha.

Men trots att vi båda var som Bambi på hal is så tog vi oss runt den 5 km långa slingan, och efter fika och en kort paus skidade vi vidare i ytterligare 2 km.
Jag är mycket nöjd med dagen, motion och frisk luft mår man sååå bra av, och med att äntligen ha gjort slag i saken och provat på att åka längdskidor igen.

Och jag tror inte det var sista gången jag åker längdskidor men nästa gång ska jag vara förberedd med andra mer lämpade kläder. Skidbyxorna som funkar i de alpina backarna och vårjackan i brist på annan mer lagom tunn jacka var på tok för varma att åka längdskidor i. Svetten lackade, kan jag säga :)

 

Men imorgon avslutar vi i alla fall vår vecka här i Ramundberget i slalombackarna, där jag känner mig mer bekväm och säker med stadigare och mer rejäla skidor och pjäxor som sitter där de sitter :)  Jag önskar er en skön helg! Kram Birgitta


6 kommentarer:

  1. The food in your header looks so colorful and good. Thanks for your blog visit!

    SvaraRadera
  2. Åhh så härligt det ser ut. Trevlig helg! Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Hello Birgitta!
    Exercise and fresh air is very important! Nice that you kept going all the way! I wish you a nice weekend! Happy Vernal Equinox! 🌼

    Ella at homewithmrst.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Being out in the fresh air is really vital! And now that spring is approaching, it will be so much easier to be right outside :)

      Radera