måndag 22 mars 2021

Tips till påsk

Semestern är slut och jag konstaterar att en vecka går rysligt fort när man har roligt.
Jag tror vi uppskattade miljöombytet extra mycket just nu under pandemin. Och så fick vi träffa dottern som säsongsjobbar i skiduthyrningen på Ramundberget.
Henne har vi inte sett sedan mitten på december, så det var skönt att se att hon mår bra. Alltid skönt att träffa barnen irl och se med egna ögon att de har det bra.
Men det dröjer inte länge förrän vi är långlediga igen. Påsken närmar sig ju med stormsteg.
Tyvärr blir det åter igen en högtid som inte firas på samma sätt som vanligt. Men jag tänker att precis som i julas så får man göra det bästa av situationen och träffas ute om det är möjligt. Och sedan piffa, pynta och laga mat för sin egen skull. Brukar ni pynta något särskilt till påsk? Påskriset har jag slopat sedan många år tillbaka men jag vill gärna göra vårliga blomsterarrangemang med påskliljor i.
Pimpa ägg brukar jag tycka är roligt också.

Hur jag gör pimpade ägg hittar man här!


Och förra året färgade jag ägg med lökskal.
 

Hur jag gjorde det hittar man här!
 
Sedan har man ju lite extra fokus på maten till påsk.
Och kanske kyckling är påskens motsvarighet till julens skinka?
Här kommer ett urval kycklingrecept som kan passa till påsk
.
Klicka här, här och här.


Och några goa sillar hittar man här.


Jag har ännu inte planerat något inför påsk, varken pyssel eller mat, men en tårta tänker jag att jag ska göra i alla fall, med chokladgrädde och en massa frukt.
 
Andra goda bakverk till påsk är morotskakan
 

 

Lite smått och gott blandat inför påsk
som kanske kan inspirera  :)

4 kommentarer:

  1. Fina ägg, vill testa,det med att göra mönster.
    Här har vi inga planer till påsk, bara att var långledig ska bli skönt.
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att koka äggen med lökskal blir riktigt effektfullt. Men vad jag minns så kokade jag en andra gång med bara röda lökskal och fick betydligt mer färg på äggen. Ett tips :) Kram Birgitta

      Radera
  2. So glad you got to visit your daughter. It's hard not being able to visit loved ones during these trying times.

    The eggs are very pretty and the food looks amazing!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad you're looking in, Veronica. And thank you for your kind words :)

      Radera