söndag 2 juni 2013

Pernillas goda superenkla kycklingpaj

En av matbloggarna jag brukar läsa är Kryddburken och härom dagen gästbloggade Pernilla och delade med sig av ett recept på en god och superenkel kycklingpaj. Enkelt och gott är ju min melodi så jag var naturligtvis tvungen att testa detta recept. Pajen smakade riktigt gott men jag kan inte påstå att den blev lika fin som Pernillas, men som sagt, god  var den, och enkel. Färdiggrillad kyckling är ju perfekt att använda när det ska gå snabbt och vara enkelt. Jag har bloggat tidigare om snabba mellanmål med just färdiggrillad kyckling, så nu kan jag även lägga denna paj till dessa recept.
Kycklingpaj 
4-6 portioner

Pajdeg
2,5 dl vetemjöl
75 g margarin
0,75 dl kesella



Fyllning

1 grillad kyckling
1 röd paprika
 Champinjoner
1 gul lök
2 dl creme fraiche (34%)
1 liten tub räkost

Salt
Peppar

Gör så här
Börja med pajskalet
Hacka samman margarin och mjöl till en grynig massa
Tillsätt kesellan och knåda ihop till en deg
Kavla ut degen till en rundel
eller tryck ut degen i pajformen
Nagga botten med en gaffel
Låt pajskalet stå svalt ca 30 minuter
Förgrädda sedan pajskalet i 200 grader i ca 10 minuter
Hacka ner lök, paprika och champinjoner i mindre bitar
Stek grönsakerna så de blir lite mjuka
Pilla kycklingen från benen och dela i lagom munsbitar
 Lägg kyckling och grönsaker i pajformen med pajskalet
 Blanda ihop creme fraichen med räkosten
Smaka av med salta och peppar
 Häll smeten över
Grädda i 200 grader tills det får en fin brun färg,
ca 15-20 min.
Låt pajen vila i 10 minuter innan servering
 Servera med en god krispig sallad och ett gott vitlöksbröd

2 kommentarer:

  1. Ååååååh så kul att du provat min paj! Hii hi glad jag blir :) och din paj den är ju jättefin! Kram

    SvaraRadera
  2. Alltid kul att kunna göra någon annan glad :)
    och pajen blev dessutom uppskattad av familjen, så på det viset blev det ju full pott :)

    Ha det gott!!

    SvaraRadera