tisdag 4 juni 2013

Spagetti och köttfärssås på en helt vanlig vardag

Spagetti och köttfärssås är nog den maträtt som de flesta familjer brukar laga en vanlig vardag, inbillar jag mig i alla fall. Även vi lagar det allt som oftast, och ofta blir det med samma ingredienser och samma kryddning, men det går ju faktiskt att variera köttfärssåsen i det oändliga, om man har lite fantasi och kreativitet, vilket man kanske saknar när man kommer hem efter en stressig dag på jobbet och barnen är hungriga och griniga, men det går...
Riv t ex ner en rotfrukt i såsen, morot eller kanske rotselleri, krydda upp såsen med olika örter, smaksätt den med kalvfond eller annan köttbuljong, använd krossade tomater eller tomatpuré, hacka i en paprika, eller kanske en zucchini. Ja ni ser, det är bara låta fantasin flöda och prova sig fram...
Så här tillagade jag min sås i går.

 
Köttfärssås
4-6portioner
 
500 g köttfärs
2 gula lökar
1,5 msk vetemjöl
3,75 dl vatten
4 msk ketchup
1,5 tsk salt
Svartpeppar
Chilipeppar
 
Till servering
Spagetti
 
Gör så här
Hacka och bryn löken
Lägg i köttfärsen och stek under omrörning
Strö över mjölet och rör om
Tillsätt vatten och ketchup
Salta
Kryddningen har jag inga exakta mått på utan den får man prova sig fram med och tillsätta efter tycke och smak
Låt såsen koka ca 10 minuter
 
För att få till det där lilla extra stinget på rätten brukar vi krydda med Alpnaerings Parsillade,
en kryddblandning med b la lök, vitlök och persilja. 

 
Wismars familjemetod är ett annat allternativ om man vill laga snabb och näringsriktig vardagsmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar