tisdag 20 augusti 2013

Krusbärskaka med vit choklad

Äntligen har jag hittat ett bra recept på krusbärskaka. Läser inte tidningen Allas i vanliga fall men i min jakt på recept med krusbär fick jag syn på tidningens extra bak-bilaga med sommarens bär, perfekt.
 Krusbärskaka med vit choklad
 
100 g smör
3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
3-4 dl krusbär
100 g vit choklad
 
Gör så här
Smält smöret i en kastrull
Låt svalna något
Vispa ägg och socker poröst
Blanda ner det smälta fettet och
mjölet i äggblandningen
Bred ut smeten i en smord och bröad sockerkakasform
som rymmer 1,5 liter
eller som jag i två limpformar
Om krusbären är stora-dela dem en gång
Hacka chokladen grovt
Lägg krusbär och choklad överst på smeten
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader
i ca 1 timme i stor form ca 40 minuter i mindre formar
Låt kakan vila några minuter i sin form innan
den stjälps upp på ett fat
 

2 kommentarer:

  1. Jag har gjort receptet med rabarber istället krusbär och det fungerar också bra dock måste man blanda ned dem i smeten för dem sjunker inte som krusbären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med variation :) Och tack för att du påminde mig om det här receptet, för det börjar ju bli dags att plocka av krusbären nu.

      Radera