måndag 2 december 2013

Flätat saffransbröd bakat med kesella

Nu i advent vill jag gärna baka med saffran men tycker att jag vill spara lussebullarna till Lucia, så då bakar jag istället flätat saffransbröd, bakat med kesella som gör brödet extra saftigt och gott. Jag fyller längderna med socker och russin men man kan även riva mandelmassa eller hacka mandel eller fylla längderna med vad man vill och tycker är gott.
Flätat saffransbröd
4 längder
 
150 g margarin
2 pkt saffran
50 g jäst
5 dl mjölk
250 g kesella
0,5 tsk salt
1,5 dl socker
1 tsk kardemumma
15-18  dl vetemjöl
 
Fyllning och garnering
Margarin
Strösocker
Russin
1 ägg
Pärlsocker
 
Gör så här
Smula jästen i en bunke
Smält margarinet
Tillsätt mjölken och saffranet till margarinet och värm till 37 grader
Rör ut jästen med lite av degspadet
Blanda i salt, socker, kardemumma och
resten av degspadet
Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta ihop till en deg
Spara mjöl till utbaket
Låt degen jäsa under bakduk i 40 min
Ta upp degen på ett bakbord och knåda den lätt
Dela degen i två delar
Kavla ut halva degen till en kvadrat på mjölat bord
Bred margarin över degen och
strö över socker och russin
Rulla ihop degen från långsidan
Dela degen i två längder
Lägg längderna på en plåt
Klipp jämna snitt med sax genom det översta deglagret
Vik sedan snitten åt sidorna,
varannan åt höger och varannan åt vänster
Låt jäsa övertäckt på plåt i ytterligare 20 - 30 min
Pensla längderna med uppvispat ägg och
strö över pärlsocker
(ev hackad mandel och russin)
Grädda längst ner i ugnen i 225 grader i 20 min

1 kommentar:

  1. Vilken fin saffransfläta!! Det är alltid gott, speciellt med saffran i.

    SvaraRadera