tisdag 11 februari 2014

Att öva mindfulness-vad väcker det för känslor?

En kommentar jag fick på inlägget här om dagen om att öva mindfulness fick mina tankar att spinna vidare kring varför mindfulness kan upplevas provocerande, och det är precis som jag skrev i inlägget att  vi alla har olika erfarenheter från livet som gör att vi tolkar saker och ting på olika sätt. I vårt stressade samhälle fyllt med att-göra-listor kan nog ett påstående som att öva mindfulness  ses som ytterligare ett måste att lägga ner tid och engagemang i. Jag ser mindfulness mer som reflektioner här och nu, vad ser jag, vad känner jag, hur påverkar det min kropp, blir jag glad, blir jag ledsen, blir jag upprörd, och inte som ytterligare ett måste som det ska avsättas tid till utan helt enkelt en del av livet. Det handlar för mig om att jag är medveten om min kropps signaler och hur den påverkas av negativa och stressande tankar. Det är en pågående process att vara här och nu, inte något jag planerar in i min agenda, att jag är medveten om och upplever tillvaron runt i kring mig och inte rusar fram och missar allt vackert, roligt och energigivande som finns just här och nu.


Solglittriga ögon
Smittsamma, pärlande skratt
Små, lätta moln

2 kommentarer:

  1. Jag tänker ungefär som du kring mindfulness. Det är inge jag heller planerar in, mer ett förhållningssätt. En del människor säger "känn inte efter så mycket så går det bra". Jag tror inte att det funkar riktigt så. Det handlar ju inte om att känna efter på det sättet; Hm, har jag ont någonstans så jag slipper gå och jobba? Nej, det handlar mer om att, som du också skriver, att lyssna in kroppens reaktioner, att verkligen se och höra... Jag njuter mer av livet om jag medvetet stannar upp och känner efter.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kallt, jag fryser, drar upp axlarna och spänner mig. Tar jag inte på mig en varm kofta utan fortsätter frysa så kommer jag få ont av att gå och spänna mig. En liten liknelse :)
      Gör jag inte något åt min situation som tynger mig kommer min kropp reagera på ett sätt som gör mig sjuk.

      Radera