onsdag 12 februari 2014

Öppna upp ditt hjärta

Igår på yogaklassen fokuserade vi på bakåtböjningar, som öppnar upp hjärta och bröstkorg. Det är särskilt en ställning (asana) som jag tycker fyller mig med extra energi, en ihop rullad filt straxt under skulderbladen, liggandes på rygg med sträckta armar upp över huvudet. Så skönt!
Det jag framför allt gillar är när yogaläraren uppmanar till att att känna efter vad som känns bra för min kropp just idag, att lyssna på min kropp. Yoga är inte bara stretching, som det kan se ut, utan även att lyssna inåt, bli medveten om sin kropp, andning och tankar. Vara närvarande i nuet och bli medveten om sig själv, istället för att tänka på det där samtalet jag måste ringa eller vad jag ska handla till barnens matsäck till utflykten. Genom att vara aktivt medveten om sin kropp och sina tankar lär man sig att känna igen sina egna tankemönster och kan på så sätt lära sig känna sig själva lite bättre. När du stretchar blir din kropp smidig, följsam och anpassningsbar. När du yogar tränar du även ditt sinne. Kropp och själ - allt hänger ihop

2 kommentarer:

  1. Yoga är verkligen något som jag tycker om men det tog tid att lära mig det. Har haft svårt med det där med lugnt tempo men desto viktigare att lära sig då. Liza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tempot har jag inga problem med, det är fokuseringen inåt som jag behöver öva på, att släppa alla malande tankar som gnager och bara andas.

      Radera