fredag 2 maj 2014

Gardiner med öljetter

Jag håller på och syr grdiner till grabbens nyrenoverade rum och den ena gardinen börjar nu bli färdig. Det blev, som jag ville ;) ett tyg med lite röda inslag och som jag nu sätter öljetter i.
Att sätta dit öljetterna är inte så svårt, det lite trixiga är att räkna ut med vilket avstånd öljetterna ska sitta. Det följer en bra bruksanvisning till öljetterna där man kan läsa att det helst ska vara 15-20 cm mellan ringarna, räknat från ringarnas centrum, och att första och sista ringen i ändarna ska sitta ca 3 cm från sidkanten. Grabbens fönster är 230 cm och jag har räknat med en gardin som är 3 m lång. Till det har jag 18 öljetter som sitter med 17,5 cm avstånd.

Jag började med att fålla sidkanterna.
Sedan vek jag och 
sydde ner den övre delen av gardinen 10 cm.
Mätte ut var öljetterna skulle sitta, 
4,5 cm ner från den övre kanten och 4 cm breda hål.
Var noga med att mäta ut ALLA hålen innan jag började klippa, 
för att slippa överraskningar i slutet på gardinen. 
 Klippte ut en mall med omkretsen 4 cm.
Vek både mall och tyg på mitten.
 Ritade av efter mallen och klippte hålet.
Öljetterna av plast går lätt att sära på.
Ena halvan läggs under tyget i hålet.
Den andra placeras över hålet.
Med ett lätt tryck fäster ringarna ihop.
Så är det bara att fortsätta tills alla öljetter är på plats.
Kan vara bra att prova gardinen på plats innan man fållar upp nederkanten till rätt höjd.
50 cm brukar kunna vara en lagom höjd på en gardin.
Nu återstår det bara för mig att fålla gardinen och 
ge mig i kast med nästa gardin till grabbens andra fönster.

2 kommentarer: