onsdag 28 maj 2014

Whoopie!

kanske inte var precis vad gästerna utbrast när jag bjöd på dessa tydligen rätt trendiga bakverk, men åt dem gjorde de iaf :) Jag gjorde dem hälften så stora mot vad som stod i receptet, och kan nog tycka att den storleken var lagom när det även fanns annat fikabröd på kakfatet. "De är ju mjuka" utbrast sonen förvånat, som tyckte de såg ut som hårda småkakor, men alltså är mjuka "sockerkaks"-kakor. Till fyllning använde jag Kesella-hallon, men man kan använda Nutella, eller Lemon curd, eller smörkräm, eller...
 
Whoopie pies
20-40 stycken

100 g rumsvarmt smör
1,5 dl socker
1 ägg
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
0,5 tsk salt
1 dl mjölk
Fyllning
Kesella-hallon eller -citrus

Gör så här
Vispa smör och socker pösigt
Rör i ägget
Tillsätt de torra ingredienserna
Blanda
Häll sist i mjölken
Spritsa eller klicka ut smeten i små rundlar i önskad storlek,  1-2 tsk ungefär, 
på pappersklädd plåt med 4-5 cm mellanrum
Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 10 minuter, 
kakorna ska inte få färg
Låt svalna 
Lägg ihop kakorna två och två med kesella emellan strax innan servering

2 kommentarer:

  1. Då har jag lärt mig något, trodde också det var hårda kakor :) Liza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag hade inte ens hört talas om dem förrän nu. Alltid lär man sig nåt... :)

      Radera