torsdag 5 juni 2014

Laxsoppa med apelsin och fänkål och ett glas chardonnay

Jag vet inte om det är för att det är helg stup i kvarten som jag känner mig så stressad ;) eller om det rent av är tur att helgerna duggar tätt så jag hinner vila ut mellan varven.  
Skönt är det i alla fall när helgen kommer :) 
Idag firar vi inte bara att det är helg utan vi firar också grabbens skolavslutning, och att han bara har ett år kvar i plugget. 
Nästa år är det alltså studentfest här hemma så här års. Måste tänka på att vara väl förberedd inför den och ta ut semesterdagar både före och efter, med tanke på hur mycket det är på jobbet så här års och hur trött jag är i år utan någon studentfest att förbereda. Men det är nästa års bekymmer, nu ska jag bara koppla av och njuta av min ledighet :) 
Vill inte påstå att dagens firande är på något sätt storslaget, enkel laxsoppa med ett gott vitlöksbröd till och ett glas chardonnay, men det är ju alltid kul att ha något att fira :)

Ha det gott och en trevlig nationaldag imorgon! 


Laxsoppa med apelsin och fänkål
4 portioner 

400 g laxfilé
1 lök
1 röd paprika
1 liten fänkål
2 morötter
1 tsk curry
1 l vatten
2 fiskbuljongtärningar
1 stjärnanis
2 apelsiner, rivet skal och pressad saft
Salt 
Peppar

Gör så här
Skiva lök, paprika, fänkål och morötter.
Fräs i olja tillsammans med curry,
utan att det tar färg
Späd med vatten
Smula i buljongtärningar
Lägg i stjärnanis
Tillsätt apelsinskal och saft
Låt koka i 5 minuter
Tärna laxen och lägg i soppan
Koka upp och dra av från plattan
Smaka av med salt och peppar
Låt soppan stå ett par minuter innan servering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar