tisdag 29 juli 2014

Heligt söt knäckig krusbärspaj med nötter

Ett recept som går från blogg till blogg, men jag tror det är som med viskleken, ni vet den ena viskar till den andra osv och det som den sista i kedjan berättar är inte alls vad som viskades från början. Jag hittade inspiration till min paj hos Mumsfillibaba, som i sin tur hittade receptet hos Remsans bistro, och på vägen har det skett små förändringar i receptet. Jag hade t ex ingen choklad hemma, som var i receptet hos Mumsfillibaba, så det uteslöt jag, och jag gjorde min paj i en mindre form, 20 cm istället för 26 cm, och tryckte upp min pajdeg på kanterna (tänk på att ha något under formen om ni gör pajen som jag i en form med löstagbar kant, formen läckte nämligen och oset stod redigt tätt när jag öppnade ugnsluckan) men trots olikheterna i recepten är jag övertygad om att vi alla bjöd på heligt söta och goda knäckiga krusbärspajer :)

Knäckig krusbärspaj med nötter
 
3 dl vetemjöl
1 ½ dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 krm salt
150 g smält smör
5 dl krusbär
½ dl strösocker
1 msk potatismjöl
Smultäcke
1 dl hasselnötter eller valnötter, grovhackade
1 dl vetemjöl
½ dl strösocker
75 g smör

Till servering
Glass 
eller
Vaniljsås
eller
Vispad grädde

Gör så här  
Blanda de torra ingredienserna till pajdegen i en skål
Häll över det smälta smöret och blanda ihop till en deg
 Tryck ut i en pajform (20 cm i diameter) och
även upp på kanterna 
Förgrädda pajskalet i 175 grader i 10 minuter
 Blanda krusbären med socker och potatismjöl
Fördela i pajskalet
 Smula ihop allt till smultäcket
Strö smultäcket över krusbären 
Grädda i 175 grader i 35-40 minuter 

Servera fina ostar till krusbärspaj
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar