onsdag 1 oktober 2014

Veckans stjärnbagare och receptet på den gluten- och laktosfria fyriskakan

Så var det torsdag igen och i kväll väntar en ny utmaning för deltagarna i Hela Sverige bakar. Ska bli kul och se vad de får ge sig i kast med den här veckan. Vad det gäller min utmaning, att baka fyriskaka, var det inte en enda som vågade utmana mig. Tråkigt :(  Många är ni som varit nyfikna och klickat på länken, men som sagt inte en enda har skickat in någon bild, så någon lång fyriskakekavalkad blir det tyvärr inte idag, som jag innan hade tänkt. Det positiva med det hela är ju att jag själv nu kan kora mig till Veckans stjärnbagare. Inte fy skam att få den titeln :)



Och här kommer receptet på den gluten- och laktosfria fyriskakan

Fyriskaka

125 g laktosfritt smör eller margarin
1,5 dl socker
2  ägg
2,5 dl glutenfri mjölblandning
0,5 tsk bakpulver
2 msk laktosfri mjölk



Garnering
3-4  medelstora äpplen
  Muscovadosocker   
Kanel

Kanelsås 

500 g laktosfri mjölk
  Kanelstång eller mald kanel, efter smak
120 g äggula
110 g socker, valfri sort
30 g laktosfritt smör


Gör så här
Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter
 Smält matfettet och låt det svalna
Rör matfettet pösigt med sockret
 Tillsätt ett ägg i taget och därefter mjölet blandat med bakpulvret samt mjölken
 Häll smeten i formen
 
Garnering
Skala ev. äpplena och skär dem i tunna klyftor
 Stick ner dem i smeten tätt intill varandra
Strö över socker blandat med kanel
 Grädda kakan i 175 grader i nedre delen av ugnen ca30-40 minuter
 
Kanelsås 
Koka upp mjölk och kanel, låt dra i 5-10 min
 Blanda ner äggula och socker, sjud till 85 grader
 Blanda ner smöret, sila såsen och kyl sedan ner såsen




4 kommentarer:

  1. Sorry att jag svek dej i utmaningen. Dessvärre har jag en svacka och ids knappt laga mat :-/ Har knappt följt Hela Sverige bakar heller, borde skämmas!
    Men jag följer dina utmaningar här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt ok, Karin! Kul iaf att du kikar in här och håller koll på läget. Det gör mig glad :) Kramar till dig!

      Radera
  2. Tiden räckte inte till förra veckan, vi var ju mitt uppe i en vardagshelg och firade vår bröllopsdag. Vi hoppas det är en godtagbar ursäkt! ;) Idén var jättetrevlig, kanske dyker det upp ett annat tillfälle så du får lite konkurrens men passar samtidigt på att gratta dig till sjärnbagarstatusen! Kram på dig och ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden räcker helt enkelt inte till för allt man vill göra, och då gäller det att prioritera, och jag tycker ni prioriterade helt rätt :) Kramar till er!

      Radera