måndag 17 november 2014

Toscamuffins med hjortronsylt och Dumlekakor

Varför inte ta och redan nu börja förbereda inför julen med några kakor!? Går ju jätte bra att frysa in. Två av mina kakfavoriter är Toscamuffins med hjortronsylt och Dumlekakor, och här kommer recepten. Håll till godo :)

Toscamuffins med hjortronsylt
ca 25 st
 
Muffins
2 ägg
1,5 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
100 g smält smör
 
Fyllning
1,5 dl hjortronsylt
 
Toscasmet
50 g smör
0,75  dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 msk grädde
50 g mandelspån
 
Gör så här
Vispa ägg och socker pösigt
Vispa ner det smälta, avsvalnade smöret
Blanda ihop mjöl och bakpulver och rör ner i smeten
Fyll bakformar till 1/3 med smet
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 11-12 min
Rör under tiden toscasmeten
Lägg smör, socker, mjöl och grädde i en kastrull
Låt smälta under omrörning till en slät smet
Rör ner mandelspån, låt koka upp och sjuda i ytterligare några minuter
Ta ut kakorna ur ugnen när de är nästan färdig gräddade
Klicka på sylt och sedan toscasmet över sylten
Grädda kakorna ytterligare 6-7 min, eller tills ytan fått en gyllenbrun färg 
 
 
Dumlekakor
 
200 g smör eller margarin
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
24 Dumlekolor
24 skivor Noblesse
 
Gör så här
Blanda samman alla ingredienser
(utom kolorna och Noblessen)
Låt degen vila kallt en stund
 Rulla degen till kulor och lägg i aluminiumfolieformar
 Tryck ner en dumlekola i varje form
 Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 10-12 minuter
Lägg på en skiva Noblesse medan kakorna är varma
Låt svalna på galler
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar