söndag 21 december 2014

Granen står så grön och grann i stugan


Vår adventsgran har fått flytta in och ska nu prydas med glitter och pynt. Har ni någon favorit bland ert julgranspynt? Kanske någon raritet som ni är extra rädd om? Min favorit är inget som hänger i granen, utan det är den lilla tomtenissen som alltid står tillsammans med julbocken vid granens fot. 


Ett minne från mina barndoms jular hos mormor och morfar, som påminner om den spänning och förväntan jag kände som barn på julafton, om att dagen då kändes sååå lång och om hur vi kusiner smög oss in i rummet där alla julklapparna stod i väntan på att bli utdelade, för att klämma och känna lite på dem. Hände också att vi var så nyfikna så vi inte kunde låta bli att avslöja för varandra vad några av paketen innehöll :)
Bara att konstatera att man som vuxen uppskattar julen av andra anledningar, och kanske inte är fullt så förväntansfull längre. Nu är det att familjen och släkten är samlade för att umgås och äta gott som jag uppskattar mest, men visst tycker jag fortfarande att det är spännande att få ett och annan paket av Tomten ;)

Nå, åter till dagens uppdrag, granen ska kläs...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar