lördag 3 januari 2015

Var vill du vara om 1 år?


Utan förändring är du kvar där du är idag...


Årsskiften innebär allt som oftast att man tar sig en funderare kring året som gått. 
Vad har jag gjort? Vad har jag åstadkommit? Vill jag fortsätta på samma bana, eller vill jag ha en förändring? Ett skifte (nyår, födelsedag, semester, måndagar :) innebär ofta att man känner sig redo för en nystart, och man går till en början helhjärtat in med löften om både det ena och det andra, men när det gått en tid inser man att man halkat tillbaka till gamla vanor, utan att någon större förändring egentligen skett. 
Vill man genomföra en långsiktig, hållbar förändring tror jag man måste inse att det tar tid, och inte tro att förändringen sker över en natt. En hållbar förändring kan man se först efter en längre tid, om man genomför den lugnt och metodiskt med små steg i taget. För min del har det här året rullat på utan några större förändringar från förra året. Att leva mer sunt och hälsosamt, vilket för mig innebär att äta varierat i lagom stora mängder, vara så ofta det går ute i friska luften, motionera i lagom dos, känna mig harmonisk utan stress och irritation, och att vara här och nu utan att grubbla på det som varit eller komma skall, har jag strävat efter en längre tid, och även om jag tycker att det här året inte lett till någon större förändring, så inser jag, om jag tittar tillbaks på hur jag mådde för ett par år sedan, att jag kommit en bra bit på väg. Genom att ta steget att ta tjänstledigt för att utbilda mig och sedan byta yrke, och lära mig sänka mina krav på mig själv och andra så har jag kommit till en punkt där jag nu trivs riktigt bra med mitt liv och inte känner att jag behöver göra några större förändringar. Men livet är ju en pågående process, där förutsättningarna hela tiden förändras, och det därför alltid finns något som kan bli bättre, och man kan ju alltid arbeta med sig själv, hur man tänker, känner och mår, så även om det här året för min del inte har inneburit några stora förändringar så är jag absolut på rätt väg och tänker fortsätta sträva efter att hålla den kursen, med lite finjusteringar av kosten och motionen ;) Sen är även min ambition att under 2015 avsätta mer tid för att göra roliga utflykter. Det finns så många platser, och de behöver nödvändigtvis inte vara långt härifrån, utan kan vara platser i vårt närområde, som jag vill besöka.

All förändring börjar med ett steg i taget...













Vill man ha en förändring är det bara att jobba på, ett steg i taget. 
Det finns tyvärr inga genvägar. Bara att knata vidare :) 

4 kommentarer:

  1. Så bra du formulerar det. Jag tänker som du i många avseenden. Låt ta tid, medvetenhet, äkta vilja (inte för att andra tycker, modet säger, alla andra gör...) Förändringen gör skillnaden. Man kan inte leva på som vanligt om man vill nå en förändring men jag tror det är viktigt att inte göra alla förändringar på en och samma gång kanske och heller inte gå ut för hårt. Klassiskt misstag tror jag. Bättre att göra 5-10 situps på badrumsgolvet varannan dag än att bestämma sig för att gå på gympass á 1 timme fyra gånger i veckan direkt.
    Ett av mina årsmål för 2015 är att gå på ett yogapass. Det gjorde jag faktiskt idag! Ett mål avbockat redan. Tillfället gavs till att prova gratis och då tog jag det så klart. :)

    Kram och god fortsättning på nya året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att ha ett mål avklarat så tidigt på året :) Men jag undrar ju förstås vad du tyckte? Kommer det månne bli fler yogapass framöver? Jag har under drygt 3 år nu provat på olika yogaformer, hatha- , kundalini-, och viryayoga men känt att inga av dessa pass riktigt har passat mig, skulle vilja ha en slags blandning av alla dessa yogaformer. Under hösten har jag gått på ett yogapass i veckan på F&S, men de passen känns inte så utvecklande, mer som ett komplement för att hålla rörligheten igång, och att yogan blir av överhuvudtaget. Får se vad det blir för pass nu till våren. Testade Vinyasa i höstas men den kursen var fullbokad för terminen då, så jag kanske anmäler mig till den nu istället. Vi får se...

      Radera
  2. Bra skrivet :) Ta lite i taget och utvärdera vad vill jag är jag på rätt spår :)
    Ha det gott:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man klar över vad man vill förändra, och på vilket sätt man ska genomföra förändringen, så är det bra att ibland stanna upp och utvärdera om man är på rätt väg.

      Radera