måndag 13 april 2015

Örtgratinerad falukorv

Flera av er har säkert någon i er närhet som inte tål gluten. Mat tycker jag inte är något stort problem när det kommer till att bjuda hem någon glutenallergisk på middag, men jag kan tänka mig att om man har någon glutenallergisk i familjen att ta hänsyn till och andra icke glutenallergiska som vill ha något särskilt till middag där det förekommer gluten, att det då kan bli så man måste stå och laga olika maträtter. Jag kan tipsa om att det har kommit ut en ny kokbok med gluten- och mjölkfria vardagsrecept, så man slipper stå och laga olika maträtter - Läcker vardagsmat utan gluten och mjölk.
I den här falukorvspuddingen ersätts mjölet med potatismjöl, som alltså inte innehåller något gluten. Jag serverade den med potatis och tyckte det blev lite torrt, saknade såsen. Jag kan tänka mig att en senapssås till skulle ha höjt smakupplevelsen något.

Örtgratinerad falukorv
4 portioner

600 g falukorv
3 dl gräddfil
1 msk potatismjöl
2 dl riven ost
2 ägg
8 cm finhackad purjolök
1 krm svartpeppar
1 tsk smulad dragon
1 tsk smulad basilika
Till servering
Potatis
Vaxbönor

Gör så här
Skär korven i strimlor och lägg dem i en ugnsform
Blanda grädde, potatismjöl, ost, ägg och purjolök med kryddorna
Häll den kalla blandningen över korven
Sätt in formen i ugnen och gratinera i 225 grader i 15-20 minuter

Mer glutenfritt till middag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar