tisdag 11 augusti 2015

Recept på blåbärspaj med limesås


Det är gott om blåbär i skogarna,
men eftersom vi har blåbär på närmre håll nöjer vi oss med att plocka dem,
och igår blev det en blåbärspaj med limesås till kvällsfikat.

Blåbärspaj

Mandelsmul
100 g smör
0,5 dl socker
0,5 tsk vaniljpulver
1 dl vetemjöl
2 dl havregryn
0,5 dl mandelspån

500 g blåbär
2 msk potatismjöl
1,5 msk socker

Gör så här
Smält smöret
Dra bort kastrullen från värmen och blanda ner socker, vaniljpulver, vetemjöl, havregryn och mandelspån
Blanda blåbären med potatismjöl och socker
Häll blåbären i en pajform
Smula över mandelsmulet
Grädda i nedre delen av ugnen i 200 garder i ca 25 minuter

Limesås

200 g crème fraiche
0,5 tsk vaniljpulver
1 msk florsocker
Zest av 0,5-1 lime

Gör så här
Tvätta limen noga
Vispa crème fraiche, vaniljpulver, florsocker och limezest fluffigt med elvisp


Receptet hittade jag HÄR hos Jessica, men eftersom jag inte hade en aning om vad speltflingor är (som är med i Jessicas originalrecept) så dubblade jag istället mängden havregryn. Nu har jag dock googlat på spelt och kan berätta för er som inte heller har hört talas om speltflingor att spelt är ett annat namn för dinkel,
och det har man ju däremot hört talas om, och då kan jag tänka mig att speltflingor i blåbärspajen ger en lite mer nötaktig smak. Annars gick det utmärkt med bara havregryn, och limesåsen till var super! Fräscht och inte så sötsliskigt. 
Kan tänka mig att limesås även passar fin, fint till en fruktsallad. 

4 kommentarer:

  1. Så gott det lät med limesås till blåbärspajen. Det måste provas. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Smaskigt det låter ! Måste provas nu när jag har sex blåbärsbuskar som redan ger skörd , planterades i våras så därför min förvåning :)
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snabba resultat uppskattas :) Var lika förvånad jag när vårt persikoträd vi planterade i höstas gav en så riklig skörd, för att vara nyplanterat. Kram

      Radera