söndag 21 augusti 2016

Ost- och skinkpaj med färdigköpt pajdeg

Sköna söndag! Idag kommer det att fixas lite med inköp inför dotterns skolstart, 
en Smakbox- nya vanor ska hämtas ut (spännande, lite som julafton :) och äppelmos ska kokas. Och vädret ser ut att kunna bli fint, även idag...
Känns som det kommer bli en helt ok söndag :)
En lagom enkel söndagslunch är paj gjord med färdigköpt pajdeg (finns i kyldisken). Fyll pajskalet med vad du är sugen på eller har hemma, kanske rester från lördagens middag. 
I receptet som följer är pajen fylld med skinka, purjolök och ost.  Trevlig söndag!


Ingredienser till 1 normalstor paj
Fyllning
1 rulle färdig pajdeg
1 purjolök 
200 g rökt skinka
3 dl riven stark ost
Äggstanning
3 ägg
1 dl grädde
2 dl mjölk
Salt och peppar
Gör så här 
Förgrädda pajskalet 10 minuter 
 Blanda ihop äggstanningen
 Hacka purjolök och skinka och lägg i botten på pajen
 Toppa med ost och häll på äggstanningen
 Grädda mitt i ugn i 200 grader i 20-30 min 
eller tills pajen”stannat” och fått fin färg

4 kommentarer:

  1. Smart med färdig pajdeg. Skönt ibland med mat som går fort att laga. Liza

    SvaraRadera
  2. Sitter här och ler för nu blev jag påmind om att jag ju fick en smakbox som jag borde få hämta snart tänker jag. Efter tre veckors feber och nu extremhosta (så jag måste vara tyst) så känns den ännu mer uppskattad ska du veta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du ännu inte fått något sms om att din Smakbox finns att hämta hos närmsta postombud borde du absolut få det i veckan som kommer.
      Krya på dig och hoppas Smakboxens innehåll kommer muntra upp. Jag blev iaf inte besviken. Kram!

      Radera