söndag 16 oktober 2016

Ingefärsshot med citron och honung

Idag startade jag dagen med en ingefärsshot. Huvudet känns tungt och halsen svider. Ingefärsshoten känns som rena medicinen, om den sen biter på virus vet jag inte. Kanske den gör mer nytta i förebyggande syfte. Hur som helst lindrar den iaf för stunden.
Kände redan igår att det kliade i halsen och att något var på gång, så jag tog och värmde (för koka får man inte göra, då försvinner ingefärans och honungens egenskaper) denna dunderkur som florerar på nätet. Tänkte att det kan ju inte skada att testa. 
Både ingefära och honung innehåller en massa antioxidanter och andra nyttigheter, så någon nytta gör ju shoten iaf. 

Ingefärsshot med citron och honung
ca 1 L

2oo g färsk ingefära
1 L vatten
0,5 dl honung
2 citroner

Gör så här
Riv ingefäran grovt med skalet på och lägg den i vattnet
Värm upp till 60 grader och låt "sjuda" i 20 minuter, 
passa så värmen inte stiger över 60 grader
Sila av ingefäran och blanda i honungen medans det fortfarande är ljummet
Låt svalna och pressa sedan i citronerna
Häll på flaska
Förvara i kylskåpet, 
håller sig utan problem i en månad



2 kommentarer:

  1. Den gjorde jag mycket förra hösten ska nog börja med den igen. Tack för påminnelsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drack du den i förebyggande syfte eller som bot vid förkylning.
      Känner faktiskt inget av min förkylning ikväll. Undrar om det är shotens förtjänst :)

      Radera