söndag 22 januari 2017

Kost- och motionsdagboken v 3

Att ta bort brödet den här veckan på morgnarna har inte alls varit svårt, eftersom jag äter frukosten ensam, men när det kommer till att byta ut kvällsmackan blir det värre då det inte alltid är jag själv som gör i ordning något att äta. 
Men faktum är att det bara har blivit en ostsmörgås och en skinksmörgås under veckan som gått.
De andra kvällarna har det blivit en knäcke med skivat ägg och en skål med naturell kvarg med äppelbitar, kanel, russin och rostad kokos med lite ringlad honung över.
Likaså är det svårt att ta bort pastan från middagsbordet då det inte alltid är jag som lagar maten, men den blev iaf utbytt när jag förvandlade tonfiskpastan till en varm tonfiskröra med quinoa. Recept på det kommer i veckan.

Veckan som gått såg ut enligt följande:

Vecka 3


Måndag
Dryck:Blåbärssoppa, kaffe
Mellanmål:Banan
Dryck:Vatten, kaffe
Lunch:Enkel fiskgryta, apelsin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Äpple
Dryck:Vatten
Middag:Ugnspannkaka med äpple och lingonsylt
Dryck:Mjölk
Mellanmål:Ostsmörgås
Dryck:Te

Tisdag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk
Dryck:Blåbärssoppa, kaffe
Mellanmål:Äpple
Dryck: Vatten, kaffe
Lunch:Ugnspannkaka med äpple och lingonsylt, clementin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Apelsin
Dryck:Vatten
Middag:Chili con carne, vitlöksbaguette
Dryck:Mjölk
Mellanmål:Knäcke med kokt ägg
Dryck:Te

Onsdag
Frukost:Kokta ägg med inlagd sill
Dryck: Smoothie med bär, kaffe
Mellanmål:Banan
Dryck: Vatten, kaffe
Lunch:Chili con carne
Dryck:Vatten
Mellanmål:Apelsin
Dryck:Vatten
Middag:Stekt kryddig korv med pasta och en grön sallad
Dryck:Mjölk
Mellanmål:Naturell kvarg med äpple, kanel, russin och rostad kokos.
Dryck:Te

Torsdag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk
Dryck:Smoothie med bär, kaffe
Mellanmål: Äpple. Dessutom bjöd en kollega på gott hembakt bröd till fm-fikat. Svårt att låta bli att smaka.
Dryck: Vatten, kaffe
Dryck:Vatten
Mellanmål:Apelsin
Dryck:Vatten
Middag:Varm tonfiskröra med quinoa
Dryck:Mjölk
Mellanmål:Skinkssmörgås, morot
Dryck:Te

Fredag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk och ett kokt ägg
Dryck: Kaffe
Mellanmål:Äpple
Dryck: Vatten, kaffe
Lunch:Varm tonfiskröra med quinoa
Dryck:Vatten
Mellanmål:Äpple
Dryck:Vatten
Middag:Lövbiff med pomme, mangoraja och grön sallad
Dryck:Öl

Lördag
Frukost:Naturell kvarg med äpple, kanel, russin och rostad kokos, makrill i tomatsås
Dryck: Blåbärssoppa, kaffe
Mellanmål
Dryck: Äppellemonad
Lunch:Lövbiff med couscous och grön sallad
Dryck:Vatten
Dryck:Mjölk
Middag:Grekisk mathavresallad med stekt halloumi
Dryck:Öl


Söndag
Frukost:Fruktsallad med mild lättyoghurt och kanelmüsli, kokt ägg, makrill i tomatsås
Dryck: Kaffe
Lunch:Kokt kyckling med currysås och råris
Dryck:Vatten
Mellanmål
Dryck:Vatten
Middag:Grekisk mathavresallad med stekt halloumi
Dryck:Vatten

Träning
Sammanlagt ca 5 km promenad

Godis och annat onödigt gott
2 chokladbitar efter varje middag. Så onödigt!
Födelsedag på G och jag testlagade pavlova med rice krisp. Glutenfritt iaf :)
En påse tomteskum, extrapris som lockade
Salta jordnötter till ölen i helgen


Mitt mål med att äta mer artegen kost innebär att dra ner på mängden rött kött och gluten och istället äta mer grönsaker, frukt, bär och nötter. 
Den här veckan kan jag konstatera att jag lyckats hyfsat bra med det. 
Men visst smyger det sig in gluten lite här och där under veckan, som i t ex ugnspannkakan, vitlöksbaguetten och pastan, förutom smörgåsarna, då, 
och köttet finns ju i bl a korv, chili con carne och lövbiff.
Jag skyller detta på familjen, för hade jag varit själv här hemma hade jag absolut lagat chili con aubergin istället för chili con carne och korven med pastan hade jag bytt ut mot t ex en fiskrätt. Men är man flera i familjen får man helt enkelt kompromissa :) De går med på att äta det jag lagar, så då får jag acceptera vad de lagar och istället ta lite mindre av köttet och pastan. 
Vad kan jag då förbättra tills nästa vecka? Absolut kan de där chokladbitarna efter middagen hoppas över. Behöver helt enkelt inte handlas hem, iaf inte på vardagarna.
Den uppmärksamme ser att inte heller den här veckan har det blivit något tränat, men det ska det absolut bli ändring på nästa vecka.



























8 kommentarer:

  1. Ser att du också kämpar ,ed kost och motion. Jag har flera extra kilon sen hösten o julen. Jag har slutat helt med socker. men är väldigt svag för dadelbollar, och äter inget bröd men det händer inte mycket på vågen.... Promenerar 10 km varje dag men jag behöver börja på gym igen. Får lägga i en högre växel i veckan! Lycka till kommande veckan och missa inte motionen. Kram Suss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser det inte som en kamp, snarare som en utmaning, och mitt huvudsakliga syfte med att ändra mina kost- och motionsvanor är inte att gå ner i vikt, de kilon som försvinner ser jag som extra bonus, utan det att få en långvarigt god hälsa och minska risken för sjukdomar och krämpor som smyger sig på när man kommer upp i åren.
      Jag blir imponerad av dina 10 km om dagen. Bra jobbat! Blir kanon att komplettera med ett par vändor på gymmet. Lycka till! Kram Birgitta

      Radera
  2. Det första som slog mig är att du verkar få in frukt och grönsaker varke dag, schyst grund. Har din familj testat exempelvis bönpasta? Jag körde det ett tag men nu kör jag mest glasnudlar, som ju också är gjorda på bönor men smakar helt annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte faktiskt prova bönlasange i veckan. Glasnudlar är absolut ett alternativ. Tack för tipsen 👍😊

      Radera
  3. Blev sugen på halloumi när jag såg att du ätit det:) Blir att handla hem vid nästa besök i affären:)
    Ha det gott
    Kram Milla

    SvaraRadera
  4. Vilka kloka tankar, klart du kommer lyckas! Jag tror på långsamma, långsiktiga förändringar, kanske kan du fp med fler i familjen i längden?! Jag har efter MÅNGA år lyckats införa vegetarisk måndag här i hemmet. Det är tack vare mitt tjat och också mycket tack vare hem- och konsumentkunskapen i skolan som lär ut hållbar mathållning. Hoppas du får in mer träning deb hör veckan, har man väl kommit igång ger det ju ofta mersmak!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ska man se förändringar som långsiktiga. Här blir det också numera oftast en vegetarisk dag i veckan, men eftersom det är jag som står för de recepten och också vill prova en hel massa andra goda recept, så blir det ibland svårt att välja. Det finns ju så mycket gott som man vill hinna med att laga :)
      Mer träning kommer det absolut bli veckan. Imorgon är jag inbokad på ett step up-pass med styrka. Det ser jag fram emot.

      Radera