lördag 2 september 2017

Pittabalanserande stekt ris med champinjoner

Tre rätter ur boken Maten från min by: Ayurveda för din hälsa har jag hunnit provlaga under veckan. Först ut var stekt ris med champinjoner. 
Grundreceptet i boken är anpassat för kroppstypen kapha enligt ayurveda och innehåller svart ris och morötter men själva idén med boken är att man lätt ska kunna anpassa recepten för hela familjen även om kroppstyperna/elementen vata (luft), pitta (eld) och kapha(jord) skiljer sig åt, så till mig som är pitta och ska äta lätt, söt och sval mat passar det bättre med basmatiris och att utesluta morötterna.
Jag vet inte om det är typiskt svenskt att vilja ha något till riset. I boken föreslås det inget tillbehör men jag tycker det känns lite torftigt att bara äta ris, visserligen med svamp och grönsaker men det liksom fattas något. Jag kokade mig ett ägg till riset men jag skulle kunna tänka mig att servera biff med bambuskott till. 
Vill man ha en helt vegetarisk måltid kan lins- och rårisbiffar eller gröna medelhavsbiffar passa.

Stekt ris med champinjoner
4-6 portioner

2 dl basmatiris
0,5 gul lök
1 grön paprika
1 dl hackad selleri (ca en stjälk)
2 dl hackad sparris (5-6 stjälkar)
6 dl hackade champinjoner
1 msk rapsolja
1,5 dl gröna ärtor
Salt
Färsk koriander

Gör så här
Koka riset enligt instruktionerna på förpackningen
Kärna ur paprikan
Hacka alla grönsaker utom ärtorna i ungefär lika stora bitar som riset
Värm oljan i en stor stekpanna eller gryta
Fräs lök och champinjoner i 5 minuter under omrörning
Tillsätt sparris, selleri och paprika och fortsätt röra om i 5 minuter
Tillsätt ärtor och fortsätt i ytterligare 1 minut
Vänd ner riset och rör om
Smaka av med salt och garnera med korianderblad


1 kommentar: