onsdag 6 december 2017

Julklappstips - Boken om mig

Eftersom jag jobbar inom äldreomsorgen så vet jag hur viktigt det är att ta reda på de äldres bakgrund, vanor och önskemål för att kunna bemöta och tillgodose var och ens specifika behov. Särskilt viktigt är det när de har drabbats av demens och inte längre själva kan komma ihåg och berätta. 
Jag vet också hur olika syskon kan uppfatta sina föräldrars personligheter och inte riktigt vara överens om vad pappa/mamma egentligen gillar för mat.
Eller vad de helst vill göra en vanlig dag. Kanske vill hon/han sitta innesluten sin egna lilla värld och lyssna på sin favoritmusik i hörlurar.
Eller sitta i sin favoritfåtölj tillsammans med en vän och sippa på ett glas vin.


Därför är det ju bra om man själv i god tid kan skriva ner vad man har eller har haft för intressen. Få små anekdoter från yngre dagar på pränt som senare i livet kan liva upp en tråkig dag på hemmet. 
Eller göra en lista med musik man gillar och som kan ge lugn och trygghet vid jobbiga/svåra situationer på ålderns höst.


Boken om mig - en perfekt julklapp till nära och kära.
Ett sätt att bevara den äldre generationens historia,
eller din egen, för kommande generationer


2 kommentarer:

  1. Jag har funderat på att ge den till mina föräldrar men har inte kunnat bläddra i den så vet inte om den är något att ha. Kan du inte ge lite mer exempel från den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv tycker jag boken är lite opersonlig. Som man ser på bilderna här så är det uppslag till vad man kan skriva och rader för text. Men jag tänker på alla fina "Mitt första år-böcker/album" som finns, med mer plats för foton och med plats för att klistra in andra minnen. Och mer färgglada!
      I "Boken om mig" finns också plats att klistra in foton men eftersom boken är inbunden så får det inte plats hur många bilder som helst.
      Jag skulle kunna tänka mig att göra en egen pärm om mig, eller ett USB-minne, och ha boken som inspiration och uppslag till vad jag ska skriva om. För gott om uppslag och frågor kring vad man ska skriva om är det i boken.
      Boken är uppdelad i 7 kapitel:
      1 Om författaren.
      2 Min historia.
      3 Barndom och ungdom
      4 Mitt liv som ung vuxen och vuxen
      Osv...

      Exempel på frågor i boken:
      Namn på tidigare generationer och födelseår.
      Det här var min bästa vän under barndomen och varför.
      Den här pinsamma händelsen under ungdomen skulle jag helst glömma bort.
      Några av mina favoritfilmer, Tv-program och kändisar i den här åldern.
      Det här oförglömliga ögonblicket i mitt liv.
      Här är en lista med det bästa jag gjort i mitt liv.
      Osv...

      Hoppas detta kan vara till hjälp för ett beslut :)

      Radera