fredag 9 februari 2018

Äppelknytesemla

Det har väl aldrig tidigare florerat så många olika varianter på semlor som nu. 
Och kriteriet för att kalla ett bakverk för semla verkar vara att det innehåller mandelmassa och toppas med grädde, sen får det se ut hur som helst... 
Så smördegsbakade äppelknyten med mandelmassa måste ju gå att knöka in i begreppet semla.
Inspirerad till detta bakverk blev jag av Katarina som nämnde äpple ihop med mandelmassa och smördeg. Taget tänkte jag, 
och snodde ihop ett par äppelknytesemlor till efterrätt igår.


Äppelknytesemlor
4 stycken

4 smördegsplattor
100 g mandelmassa
0,5-1 dl sötmandel, grovhackad, rostad
1 äpple, fintärnat
Topping
Vispgrädde
Riven choklad

Gör så här
Lägg ut smördegsplattorna på en bakplåt med bakplåtspapper 
Låt tina 
Blanda mandelmassa, hackad mandel och tärnat äpple
Späd ev med någon droppe mjölk för lösare konsistens
Fördela fyllningen på smördegsplattorna


Ta upp hörnen och nyp ihop till ett knyte


Pensla med uppvispat ägg
Grädda mitt i ugnen i 170 grader i ca 20 minuter, 
tills de fått en gyllene färg
Ta ut och låt svalna
Toppa med vispad grädde och riven choklad

5 kommentarer:

  1. Och din fråga om äpplen inspirerade mig till ny semelfyllning igår, kommer på bloggen vilket år som helst :-) Men jag har sett semlor saluföras som semlor utan mandelmassa så det kravet kan du nog stryka. Vi har ett bageri här i närheten som kör veckans smak på semlor, denna vecka var det vaniljkräm och hallongrädde. Nästa vecka är det choklad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, vad är kriteriet för deras bakverk att kallas för semla då? Är det vetebulle med lock, kanske? Trodde mandelmassan var grejen med semla...
      Var tvungen att googla, och semla var från början namnet på vetebullen utan fyllning. Men det verkar ingen bry sig om i dessa semeltider😛

      Radera
    2. Det skulle jag nog säga, vete bulle med lock och någon form av fyllning. Blir ju mer och mer bakelselikt fast med vetedeg som grund. I år har jag även sett kanelbullesemla, två kanelbullarstaplade på varandra med fyllning emellan. Och så har vi ju saffranssemlan, den gör jag ibland om jag har missat att äta upp några lussekatter.

      Radera
  2. Sämsta semlan jag sett i år är våffla formad som en skål med mandelmassa, grädde och hjortronsylt i. Säkert jättegod men varför kalla den semla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att det säljer. Säger hon som varje år går på några sådana påfund fast hon dyrt och heligt (men veligt) lovar sig själv att bara äta hembakta. Denna säsong har jag hunnit falla för 7elevens veganska semelwrap, superslisksöt och trist, samt för en kedjas semelcroissant. Det kan liksom inte gå fel med en croissant, tänkte jag felaktigt. Jag gick tillbaks och frågade om de kanske hade glömt ha i mandelmassa i den men nix, den var inbakad men så lite så den liksom hade torkat ihop.

      Radera