måndag 15 oktober 2018

Halloumipytt med senapskräm med äpple

Vilken fantastisk helg vi haft! Sommarvärme i oktober!
Den solen och värmen står man sig gott på nu ett bra tag framöver. 

 

Eftersom jag helst ville vara ute i det vackra vädret blev det mat som skötte sig självt i ugnen och som krävde minimalt med förberedelse. 
Potatisen och morötterna t ex till denna halloumipytt sköljde jag bara av och delade i rätt grova tärningar med skalen kvar. Vill man kan man addera blomkål till pytten, eller någon annan grönsak som man gillar och har hemma. Tärna och steka halloumi tar heller inga tider och röra ihop en senapskräm är snart gjort.
En rätt som inte bara passar en varm Brittsommardag utan även en vanlig vardag.

 Halloumipytt med örtsmör och senapskräm med äpple
 
1 kg potatis
3 morötter
Olivolja
Salt
Svartpeppar

Örtsmör

50 g smör, rumsvarmt 
35 g frysta örter, t ex herbes de Provence, 
dill, persilja eller basilika

Senapskräm

0,5 grönt äpple
 2 dl crème fraiche 
 1 msk grovkornig senap 
2 tsk flytande honung 
2 krm salt
 1 krm svartpeppar

Topping

200 g halloumi
1–2 dl persilja, grovhackad
70 g babyspenat 
1 krm chiliflakes

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader
 Skala och riv äpplet och krama ur vätskan
Blanda det rivna äpplet med crème fraiche, senap, honung, salt och peppar
Ställ åt sidan
Dela potatis och morot och placera på en klädd plåt
Du behöver inte skala potatis och morot först, 
men se till att du sköljer dem ordentligt
Ringla över olja, salta och peppra och rosta i mitten av ugnen ca 15 minuter
Ta ut plåten
Blanda smör och örter  
Lägg smöret över grönsakerna och rosta ytterligare 5–10 minuter 
tills de har fått en fin, gyllene färg
Stek halloumibitarna i lite olivolja i en 
stekpanna på hög värme tills de är gyllenbruna 
Ta ut plåten, strö över persiljan och lägg på halloumin 
Servera med spenat, senapskräm och chiliflakes

6 kommentarer:

  1. Här ser jag vad jag ska laga idag. Blomkålspastasåsen gjorde jag ju men känner att den behöver vidareutvecklas för att passa mig men själva såsen känns som en bra grund. Toppingen till den var förresten otroligt god till pastasallad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev också förtjust i pankoströsslet. Kan man ju göra en större sats av och förvara i en burk. Sallader är ett användningsområde men det finns säkert fler.
      Får bli ett projekt i helgen/veckan och se vad mer man kan använda det till.

      Radera
  2. Testat! Shit, vilken bra kombo och vad lätt att ta det man har hemma! Första gången blev det potatis, morötter och blomkål, i kväll tror jag det blir palsternacka också. En ny favorit, helt klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enkelt, nyttigt och gott :)
      En bra "rensa-kylen-rätt"!

      Radera
  3. Idag skulle jag göra denna men hade bara koriander i frysen och det tyckte jag inte passade med senap så... Gott blev det med ungsrostade grönsaker, tärnat äpple och halvsmält fetaost. Saknar bara humos men barnet sover.

    SvaraRadera