tisdag 2 oktober 2018

Kikärtsgryta med tonfisk

Vardag...  Hur klingar det i dina öron? 
Fasar du varje söndag för att vardagen är på ingång, igen? Eller tar du det med ro och ser den som en del av livet? Eller kanske du av olika anledningar inte gillar helgerna och ser vardagen som en befrielse?
Jag tar den nog mest med ro och försöker göra det bästa av den. Det är ju ändå det livet mest består av, vardag, så varför inte se och uppleva den som något glatt och positivt. Visst blir jag trött på "ekorrhjulet" ibland och önskar att jag vore någon annanstans men i det stora hela är jag nöjd och tacksam över min vardag. 
En hel del av min vardag kretsar kring mat. Den ska planeras, inhandlas och tillagas.
Kännetecknen för min vardagsmat är att den ska vara enkel och gå snabbt att laga och gärna räcka till matlådor, och så ser jag alltid till att det finns basvaror som konserver och torrvaror hemma för att underlätta matlagningen på vardagarna.
Kikärtsgryta med tonfisk är en rätt helt baserad på det som fanns hemma en dag efter jobbet när ingen måltid var förberedd.
Vad har du för knep för att underlätta matlagningen i din vardag?

 
Kikärtsgryta med tonfisk

1 tsk spiskummin, malen
0,5 tsk koriander, malen
1 tsk vitlökspulver
1 msk olja
3 st feferoni
2 dl krossade tomater
1 tsk socker
1 burk tonfisk, i vatten
1 burk kikärtor, kokta
2 msk citron, pressad
Till servering 
Kamutvete
Oliver
Majs

Gör så här
  Fräs spiskummin, koriander och vitlök i oljan
Tillsätt tomater och låt koka ihop lite
Hacka feferonin och tillsätt dem
Låt grytan koka medan du tillagar kamutvete enligt anvisning på paketet
Tillsätt avrunna kikärter och koka i ytterligare någon minut
Tillsätt tonfisk och citron precis innan servering



Önskar er en fortsatt trevlig, helt vanlig vardag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar