lördag 29 december 2018

Laxrulle med wasabikräm och rostad mandel

Hur är det, har ni haft julledigt hela veckan?
Själv var jag ett par timmar på kontoret igår och fortsätter nu med ytterligare en vecka ledigt till nästa fredag. Till skillnad från veckan som gått, med besök hos moster på julafton, syrran på juldagen och svärfar på annandagen, så kommer jag den här veckan att inte göra något annat än att ta dagen som den kommer.
Har ni börjat förbereda för nyårsfirandet än?
Idag provade jag ett recept på tilltugg till festen i form av en maki-rulle från Coops Mer Smak. Wasabikrämen blev nästan i starkaste laget för min smak. Tog 1 msk direkt som det stod i ursprungsreceptet och hettan gick direkt upp och kittlade rejält i näsan. Så mitt råd är att starta försiktigt med wasabin för att sedan öka :)
Mannen tyckte dock att det var perfekt hetta...

 

Laxrulle med wasabikräm och flagad rostad mandel
12 stycken

2 nori-ark (sjögräs-ark)
300 g kallrökt lax i skivor
200 g crème cheese
0,5 - 1 msk wasabi
0,5 gurka i stavar
0,5 dl mandelspån, torrostade
0,5 dl finskuren gräslök

Gör så här
Lägg ut lax i en rektangel stor som ett nori-ark på en bit plastfolie
Lägg på ett nori-ark
Rör ihop färskosten med wasabi, 
börja med 0,5 msk wasabi och prova dig fram till lagom hetta
Täck nori-arket med ett tunt lager wasabikräm 
och lägg ut gurkstavarna längs med ena långsidan
Rulla ihop från långsidan till en rulle med hjälp av plastfilmen
Strö ut mandelspån och gräslök på en skärbräda
Ta bort plastfilmen
Rulla så att mandelspån och gräslök fäster på rullen
Förvara rullen i kylen och skär upp i cm-breda skivor vid servering 

Trevlig helg!

2 kommentarer: