torsdag 27 december 2018

Marängöverbakad fruktsallad med lime

Efter att ha stoppat i sig en hel del tung och fet mat under julen så känns en lätt och fräsch fruktsallad som det perfekta avslutet på 2018.


Jag blev fantastiskt glad när jag upptäckte att det nu finns ett bubbel av min favoritlikör Xanté med tydlig smak av päron. Men den nästan euforiska glädjen la sig rätt snart, efter att ha höjt bubblet till skyarna i mina tankar, när jag konstaterade att smaken var rätt slätstruken. Absolut inte otäckt på något sätt och vis men jag trodde den skulle smaka så mycket mer av päron.
Kanske jag helt enkelt ska ta och prova att göra en drink av päronkonjaken och det mousserande vinet...
Hur som helst rekommenderas Xanté Sparkling & pear till frukt- och bärdesserter, 
så vad passar inte bättre än att korka upp detta bubbliga vin med päronsmak till en lätt och fräsch nyårsdessert. Nummer 77569 på Systembolaget.

Marängöverbakad fruktsallad med lime
4 portioner 

1 mango
2 passionsfrukt
2 kiwi
1 apelsin
1 granatäpple
En näve gröna vindruvor
2 lime
4 ägg
2 dl strösocker

Gör så här 
Skala och skiva frukten i små fina bitar
Gröp ur passionsfrukten och granatäpplet 
och blanda allt i en skål
Riv limeskalet fint och pressa ur saften
Vänd ner både limeskalet och saften i fruktsalladen 
och lägg upp frukten i fina glas eller skålar
Separera sen äggen och vispa vitorna tillsammans med sockret till en maräng
Fyll en sprits med marängen och spritsa över fruktsalladen
Bränn med brännare, eller på grilleffekt i ugnen, 
tills marängen blir gyllenbrun
Klart att servera!

2 kommentarer:

  1. Tittar in och önskar dig ett fantastiskt 2019!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för titten 🤗
      Och naturligtvis önskar jag dig detsamma! Kram!

      Radera