tisdag 18 december 2018

Vegetarisk Janssons frestelse

Fortsätter på temat gröna alternativ på julbordet och presenterar här en grön Jansson. Nu är ju jag ett stort fan av riktig Janssons frestelse med mycket ansjovis så jag vet inte om jag tycker att vegetarisk Jansson kan jämföras med den men en god grönsaksgratäng smaksatt med karaktäristiska ansjoviskryddor är det hur som helst.
Vad tycker ni, ska de vegetariska rätterna på ett julbord härma de traditionella fisk- och kötträtterna eller klara de sig utmärkt på egen hand? Tyckte själv att det kändes väldigt avigt att kalla senapssillen gjord på aubergine för vegetarisk senapssill. 
Men vad ska man kalla den istället...? 


 Grön Jansson
8 bufféportioner 

1 purjolök, finskuren
700-800 g rotfrukter, strimlade
100 g syltlök, i bitar
1 lagerblad
2 krm kryddpeppar, hela
 5 st nejlikor, hela
0,5 krm kanel
2 krm svartpeppar
1,5 tsk salt
2 dl grädde
2 dl mjölk
1 msk ströbröd
Smör

Gör så här
 Koka upp grädden med nejlikor och kryddpeppar
Låt dra i ca 15 min och sila bort kryddorna
Varva purjolök och rotfruktsstrimlor med syltlök, 
svartpeppar, kanel och salt i en ugnsform 
Häll på grädden och mjölk
Strö över ströbröd och klicka på smör
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 40 minuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar