torsdag 26 november 2020

Saffransstjärna och saffranssnurror i form till adventsfikat


En saffransdeg, en mandelfyllning och två olika sätt att baka ut dem på.

Trevlig advent!


   

Recept Sara Begner

25 g jäst

5 dl mjölk (3 %)
1 dl strösocker
2 pkt saffran
2 krm salt
12 dl vetemjöl (720 g)
100 g smör, rumsvarmt
1 ägg, att pensla med
Vanilj och mandelmassafyllning
200 g mandelmassa, finriven
200 g smör, rumsvarmt
1 msk vaniljsocker
 
0.5 dl pärlsocker, till topping

Gör så här
Smula jästen i en bunke. Värm mjölk, socker och saffran till 37° och häll i bunken.
Rör om tills jästen lösts upp.
Tillsätt salt.
Häll i mjölet lite i taget under omrörning och klicka i smöret.
Arbeta degen för hand 10 min (eller 5 min med degblandare).

Låt jäsa under bakduk 1 timme. Sätt ugnen på 175°. Gör fyllningen.
Vispa ihop mandelmassa, smör och vaniljsocker med elvisp till en jämn smet.

Dela degen i två bitar. Kavla ut ena degbiten. Skär ut två cirklar, ca 26 cm i diameter.
Lägg ena cirkeln på en plåt med bakplåtspapper och bred på 1/4 av fyllningen.
Lägg den andra cirkeln ovanpå. Bred på ytterligare 1/4 av fyllningen.

Knåda ihop kantbitarna som är kvar.
Kavla och skär ut en tredje cirkel att lägga på toppen.

Ställ ett litet glas i mitten och tryck lätt för att markera.
Skär från cirkeln i mitten ut åt kanterna så det blir 16 snibbar.

Ta en snibb i varje hand och snurra dem utåt. Vik in ändbitarna under bullen.
Gör lika med resten av snibbarna till en fin stjärna.

 


Låt jäsa under bakduk ca 40 min.
Pensla med lättvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen ca 30 min.

Baka ut den andra degbiten.


 
 
Kavla ut den andra degbiten till en rektangel, ca 25 x 50 cm.
Bred på resterande hälft av fyllningen och rulla ihop från långsidan.
Skär i ca 14 bitar och ställ upp i en insmord pajform.
Låt jäsa ca 30 min under bakduk.

Pensla bullarna med lättvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen ca 30 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar