fredag 11 juni 2021

Trädgårdstider

Älskar den här bilden!! Men tyvärr är den inte från min egen trädgård, utan från en av alla de handelsträdgårdar vi besökt under åren, mannen och jag. Just den här bilden är tagen i Zetas trädgård. Visst är det snyggt med de till åren gångna träbaljorna och zinkfatet mot allt det gröna! Och så solens strålar som letar sig ner genom vegetationen. Love it :)

Men jag tycker vi har en hel del fina blickfång även här hemma i vår trädgård. Gullregnet är ju pampigt just nu med alla sina gula klasar.

 Och vår humle är en riktig höjdare...


Jag gillar färgkombon och doften i årets blomgrupp på kökstrappen. Med en brokig lavendel tillsammans med söta lila blommor och en Kyndel 'Indian Mint'.

Vår präktiga rhododendron står i full blom.

Mer lila blomprakt...



Och näckrosorna i dammen börjar slå ut.

Vi lägger en hel del tid i trädgården just nu. Men jag önskade att vi hade ännu mer tid för trädgården. Vi hinner inte riktigt med i den takt som det växer, alltså att klippa gräs och rensa ogräs. Så nu när det är helg blir det till att ägna en hel del tid i trädgården. Vad har du för planer för helgen?

Trädgårdsfägring

 

10 kommentarer:

  1. Prydnadsgräs generellt gör det lätt eller lättare att skapa liknande miljöer som din första bild. Jag ska fundera lite på resten av utformningen av dammar och bäck som vi grävde ett dike för i veckan.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gräs av olika slag är tacksamt att ha i sin trädgård.
      Lycka till med ert dammprojekt! Ha de! Birgitta

      Radera
  2. Så nydelig den alvejenta på nederste bilde var. Det er så mye finurlige små ting en kan pynte opp med i hagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är älvan fin! Sitter på kökstrappen och hälsar välkommen :)

      Radera
  3. Härliga trädgårdsbilder. Gullregn är verkligen så pampigt. Ja man hinner inte riktigt med så som man önskar. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man önskar att man hade mer tid och ork för trädgårdsarbete just nu.
      Kram!

      Radera
  4. Så mycket fint! Det är verkligen gullregnsår i år och vem hinner med allt man önskar i maj/juni... inte jag i alla fall. Skulle behöva dubbelt så lång vår för att vara i fas med prydnadsträdgården.
    Önskar fin söndag
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej, jag misstänker att iallafall alla som jobbar heltid önskar att dygnet hade några fler timmar som kunde spenderas till hobbyverksamhet. Och det är säkert även andra som brottas med att få tiden att räcka till...

      Radera
  5. Vilka fina trädgårdsbilder det måste vara underbart att ha ett Gullregn som blommar i trädgården för de är ju så vackra.Jag håller med om att första bilden från Zetas är riktigt fin så vackert med gräs uppblandat med lite annat.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Gräs gör sig bra och blir verkligen effektfullt i samplanteringar.
      Ha de! Birgitta

      Radera