onsdag 6 februari 2019

Drömmer mig bort

Jag gillar verkligen färg och mönster - som de här skålarna från Santorini.


Eller den här färgglada salladen.


Precis så som jag vill ha den med lök (schalottenlök), sött från någon frukt (sharonfrukt) och så något krispigt (sockerärter). 
Och så en krämig balsamvinäger på det.

Och så går jag igång på dörrar och grindar.

 

Fick till och med hela familjen att leta kvarter efter kvarter efter den fina dörren som vi gick förbi på en guidad vandring i Santa Maria på Kap Verde och som jag bara var tvungen att få med på bild :)


Dörrarna och grindarna väcker tankar och funderingarna kring vad som finns där bakom. Vem bor där? Vad döljer de för hemligheter?


Här inne till exempel satt en hel familj och åt lunch när vi tittade in i den kombinerade butiken/hemmet i Santa Maria.

Och på Gotland smög vi omkring helt ensamma i en mystisk butik utan tak. 
Varför vi smög vet jag inte men det kändes som vi var något på spåren :)


Jag sitter och drömmer mig bort till varmare och mer behagliga platser jag varit på :) 
Har ni någon semester planerad? Vi har bokat Bornholm en vecka i sommar
Men först ska vi till alperna om ett par veckor och besöka dottern som pluggar/arbetar till/som snowboard instructor.

Rejält med snö i alperna

Hon har blivit godkänd den första delen av kursen och jobbar nu fram till mars när den andra delen drar igång. I slutet av april räknar jag med att hon kommer hem. 
Sen får vi se hur länge hon blir kvar här hemma. Hon verkar stortrivas med att bo i kollektiv och långt hemifrån. Kul och spännande för henne, mindre roligt för mig som är orolig för det mesta som kan hända. Ska i alla fall bli skönt att få träffa henne och få krama om henne om ett par veckor.


Näe, här har jag inte tid att sitta och drömma. Plikten kallar.
Ha en fin dag! 

Bäst att klä på sig ordentligt. Termometern visar visst på -12! 
  

6 kommentarer:

  1. Åh, jag drömmer om Spanien❤️, mitt Spanien. Och så drömmer jag om segling. Picknick i parken och dopp i Mälaren. Santorini och Champagne är två resmål jag vill tillbaka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Santorini är verkligen värt ett besök igen.
      Jag tänkte skriva att jag var i Champagne en gång i min ungdom men så kom jag på att det var ju inte i Champagne jag var, utan i Cognac. Same same but different :) Jag var si så där 12-13 år och var där på en dansfestival med ett folkdanslag och vi fick tag på små souvenirflaskor med konjak som vi drack i smyg, haha.

      Radera
  2. Brrr -12. Verkligen härliga färger!! Dörren missade jag i Sana Maria, men det fanns ju så många vackra färger på huset inne i byn. Dessutom var det turkosa vattnet en färgupplevelse i sig. Santorini, dit skulle jag verkligen vilja åka. Bornholm har jag inte varit på, men en weekend i Göteborg är inbokad till påsk och ett par restauranger som ska besökas är utvalda.

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de lila, orangea, gröna och röda husen livade verkligen upp Santa Maria. Byn var som en färgpalett :)
      Santorini kan jag verkligen rekommendera, mycket turister på de trånga gatorna i de populära byarna Fira och Oia men lugnt och vilsamt på stränderna vid badorterna och en makalöst vacker natur med slingrande vägar längs bergsväggarna och vulkanöar ute i havet.

      Kram Birgitta

      Radera
  3. Bornholm verkar spännande. Det har vi oxå pratat om, men även Lofoten vi får se om det blir i år eller framöver. Vi har inte planerat något ännu
    Kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har en vän som ofta åker till Lofoten för att fota och filma. Det är mycket vackert där. Kram

      Radera