söndag 31 oktober 2021

Vitkålspaj med kyckling och tacokrydda

Tipsar om en smarrig tacopaj idag.
Jag hade en rulle färdig pajdeg i kylen och tänkte att jag kanske kunde göra en paj med vitkål i, som jag också hade en bit av i kylen. Jag googlade på paj med vitkål och hittade ett recept med vitkål, kyckling och taco-krydda i, som jag sedan gjorde min egna twist på efter vad jag hade hemma i skåpen. Måste säga att den blev
hiiimla smarrig. Testa, vet ja'!


Vitkålspaj med kyckling

1 grillad kyckling, i små bitar
eller tre kycklingbröst i strimlor, stekta
1 gul lök
3 dl skuren vitkål
1 tsk salt
1 påse taco-kryddmix
(Taco-hot cayenne, för x-tra hetta)
1 liten burk lätt crème fraiche paprika & chili
1 dl matlagningsgrädde
olja att fräsa lök och vitkål i
150 g riven ost

Pajdeg

3 dl vetemjöl
125 g smör
2-3 msk kallt vatten

Gör så här
Arbeta ihop degen och ställ den svalt en stund.
Eller använd färdig pajdeg.
Skär lök och strimla vitkål
och fräs tills det mjuknar.
Tillsätt kycklingen, kryddor, crème fraiche och grädde.
Rör om och låt puttra en stund.
Tryck ut pajdegen i formen (ca 25 cm i diameter)
och förgrädda i ca 10 min i 200 grader.
Häll i kycklingröran och strö över osten.
Grädda i 225 grader i ca 25 min.
Servera med en god sallad till.

 

1 kommentar: