lördag 21 juli 2018

Tacopaj med quorn

Har ni använt quornfärs till tacos någon gång? Jag har tidigare provat men inte tyckt att det har blivit så bra, mest torrt och tråkigt. Men nu har jag förstått att hemligheten är att hantera quorn som FÄRDIG köttfärs. Man får alltså inte översteka quorn, den är färdig direkt ur påsen. Häll den frysta quornfärsen i pannan och värm några minuter tills frysklumparna är borta. I med tacokryddor och lite mer vatten än du skulle använt till köttfärs.
I början av sommaren köpte jag kokboken Lugn mage med grön mat som det här receptet på tacopaj med quorn är inspirerat av. I originalreceptet gör man sin egen pajdeg anpassad för krånglande magar men jag valde för enkelhetens skull att köpa färdig pajdeg. Du gör som du vill, letar upp ett recept på pajdeg, ett enkelt recept hittar du här, eller använder ditt favoritrecept. Eller så gör du som jag och köper färdig, helt enkelt. Och så fyller du pajskalet enligt följande...

Tacopaj med quorn 

500 g quornfärs
1 påse tacokrydda
1 dl vatten
2 dl crème fraiche
2 askar cocktailtomater
3 dl riven ost
Till servering
Sallad
Tacosås
Crème fraiche

Gör så här
Tryck ut pajdegen i en pajform och nagga med en gaffel
Förgrädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 10 minuter
Bryn quornfärsen i en stekpanna med lite smör
Tillsätt tacokrydda och vatten
Låt puttra 10-15 minuter
Rör ner crème fraiche och rör om ordentligt
Fyll pajskalet med quornfärsen
Halvera tomaterna och lägg dem ovanpå
Strö över osten och grädda mitt i ugnen i 225 grader i 20-30 minuter  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar