onsdag 10 augusti 2022

Lunch hos Kanalmagasinet i Mem - vid den sista? slussen i Göta kanal

Vi gjorde ett stopp i Sjötorp tidigare på vår husbilssemester. Där Göta kanal börjar/slutar.
I går var vi i Mem och åt lunch. Där Göta kanal slutar/börjar.

Inloppen till Göta kanal vid Sjötorp och Mem.

Och jag har nu bestämt mig för vart jag anser att kanalen slutar och börjar. För i år firar nämligen Göta kanal 200 år och det var i Sjötorp kanalen invigdes 1822. Men först 10 år senare stod kanalen helt klar så man kunde segla hela vägen från Vättern ut i Östersjön via slussen i Mem. Alltså skulle jag säga att kanalen börjar i Sjötorp och slutar i Mem.

 
 
 Dagens vegetariska.
Marinerad halloumi med rostad potatis,
äppelkräm, rödvinssås,
smörstekt brysselkål och rotfruktskrisp.
Smakade mycket bra!

Vi åt hur som helst lunch på Kanalmagasinet i Mem i går. Och tog ett dopp i Östersjön vid fyren som visar vägen in i kanalen. Eller ut...  Haha, nu är jag där igen.
Börjar eller slutar kanalen i Mem? En fyr borde visa vägen in i kanalen... Hmm...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar