fredag 1 mars 2024

Indisk daal och utflykt på agendan

Igår kväll bjöd dottern på Indisk daal till middag. En mycket len och smakrik linsgryta.


 4-6 portioner

 
3 dl röda linser
1 gul lök
2 morötter
2 tomater
1 msk tomatpuré
1 bit ingefära
4 st vitlöksklyftor
1-2 st chili (torkad eller färsk funkar bra)
2 dl kokosmjölk
1 tsk spiskummin
1 tsk chilipulver
1 tsk gurkmeja
1 tsk korianderpulver
1 tsk garam masala
3-4 msk olja till stekning
Salt
Svartpeppar
Ca 5-6 dl vatten

Gör så här
Hacka lök, morötter, chili och tomat.
Finhacka eller riv ingefära och vitlök. 
Hetta upp oljan.
Tillsätt lök, spiskummin och stek tills löken får lite färg. Blanda i vitlök och stek lite till.
Blanda i tomaterna, ingefäran och chili, stek lite till.
Rör om, tillsätt sedan alla kryddor och tomatpuré.
Fräs under omrörning i 2-3 min.
Blanda i linserna och 5 dl hett vatten.
Rör om och låt grytan sjuda i ca 25-30 min, rör om då och då. Tillsätt eventuellt mer vatten om grytan är för tjock.
Tillsätt kokosmjölk och låt koka i 10-15 min till.
Toppa eventuellt med yoghurt vid servering
och servera med ris eller bröd.


Idag står det utflykt till Katrineholm på agendan, med besök på två handelsträdgårdar.
Vi gjorde typ samma utflykt för fyra år sedan, läs det inlägget här, och igår fick jag tips på jobbet om att handelsträdgården i Valla bytt ägare och nu drivs av ett par med stort intresse för krukväxter. Eftersom vi numera bor i lägenhet så har intresset för trädgård bytts ut till krukväxter och sticklingsodling. Det är mest dottern, som just nu bor hemma hos oss, som står för sticklingsodlingen, så hon ville gärna följa med på vår utflykt idag. Kul att kunna umgås kring ett gemensamt intresse och hobby :)  Vädret är dock inte på topp idag, rätt grått och trist, men jag tror ändå att vi kommer få en trevlig utflykt.        Trevlig helg!


1 kommentar:

  1. Inte så ofta jag äter indisk mat men det är gott. Handelsträdgård låter kul. Hoppas du hittar något roligt. Kram Pia

    SvaraRadera