tisdag 13 maj 2014

Matnostalgi

Mat är starkt förknippat med minnen från barndomen. 
Till vardags på 70-talet minns jag att vi åt kokt fisk med äggsås, spenatsoppa med ägghalvor, leverbiff med ris och lingonsylt, ravioli på burk och på sommaren åt vi burkskinka med mimosasallad och färskpotatis. Kanske rätter man helst vill glömma men de väcker trots allt en viss matnostalgi. Däremot är champinjongratinerad fläskfilé med hasselbackspotatis, som serverades vid festliga tillfällen när jag var barn, en rätt jag fortfarande lagar. Receptet hittar du HÄR
En efterrätt jag minns från min barndom är nyponsoppa med grädde och mandelbiskvier. Den går fortfarande hem hos mina barn men då ska den vara varm och serveras med vaniljglass.
Hur såg era middagar ut när ni var barn?

2 kommentarer:

  1. Spenatsoppa med ägghalvor lagade aldrig min mamma när jag var liten. Nu lagar jag den och tycker det är så gott!
    / Siv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir jag serverad spenatsoppa med ägghalvor skulle jag absolut äta det men det är inget jag själv lagar. Och när jag tänker spenatsoppa tänker jag på spenatsoppan vi fick i skolan, och då var den absolut inte min favorit. Favorit rätten i skolan var pannkakor. När vi fick det var det fest :)

      Radera