tisdag 15 juli 2014

Googlade fläskkött och ananas. Resultatet blev fläskgryta med ananas

Brukarna ni ibland stå i affären och inte ha en aning om vad ni ska laga till middag när ni kommer hem? Jag brukar oftast i stora drag ha planerat vad jag ska laga för maträtter under veckan, så jag slipper stå i affären och fundera, men i förra veckan var inte alla dagar planerade. Det blev därför till att stå i affären och fundera och en vända extra i helgen för att komplettera med några grönsaker och creme fraiche. Summa summarum: att planera sin matlagning innebär att man slipper stå i affären och fundera över vad man ska laga för mat, man har ingredienser hemma till de maträtter man tänker laga och man spar både tid och pengar. När  jag iaf stod där i affären, och funderade, var det till slut grytbitar som åkte ner i korgen och en burk ananas, som jag blev sugen på där och då. Hem och googla på recept med fläskkött och ananas och fick upp...
 
 
Fläskgryta med ananas
4 portioner

500-700 g fläskkött
2 gula lökar, i klyftor
1,5 msk vetemjöl
2 dl buljong
3 tsk ljus dijonsenap
1 dl vispgrädde
1 burk ananas i bitar
0,5 dl hackad persilja
Salt
Peppar

Till servering
Ris
Sallad

Gör så här
Tärna köttet
Bryn kött och lök
Lägg över i en gryta
Salta och peppra
Pudra över mjölet
Slå på buljongen
Småkoka i 15 minuter
Rör ner senap och grädde
Koka ytterligare 10 minuter
Lägg på ananas och persilja

Färdiga vardagsmenyer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar