onsdag 9 juli 2014

Potatispuffar med örter till det grillade

Vilket härligt sommarväder vi fått!! Typiskt bara att min semester är över :( Jag hade gärna packat picknickkorgen och åkt till någon badsjö och legat där hela dagen istället för att sitta instängd på ett tråkigt kontor, men, men... Jag int bitter ;)  
De här potatispuffarna gjorde jag förra veckan när jag bjöd mina föräldrar på middag. 
De blev riktigt goda, men det var ju lite bestyr med att förbereda kokt potatis, hacka lök och örter, riva morötter och vispa ägg, alltså inget man kanske känner för att sätta igång med efter en dag på stranden, men absolut en rätt värd att lägga ner lite tid på om man ska bjuda på grillmiddag

Ha det nu gott i värmen, och njuut!!

Potatispuffar med örter
 12 stycken

400 g kokt potatis, skuren i små kuber
1-2 morötter, grovt rivna 
1 msk finhackade örter, t ex persilja och dragon
3 vårlökar, finhackad
0,5 tsk salt
1 krm svart peppar
3 ägg, separerade i gula och vita
300 g färskost,  t ex philadelfia
1 dl mjölk
1-2 msk vetemjöl
Muffinsformar 

Gör så här
 Blanda potatis, morötter, örter och lök
Salta och peppra
Blanda äggulor, färskost och mjölk
Rör i mjölet
Vispa äggvitorna till ett fast skum
Vänd ner i äggsmeten
Blanda äggsmeten med grönsakerna
 Smaka ev av med mer salt och peppar
Fördela fyllningen i muffinsformar
Grädda i 175 grader i ca 25 minuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar