söndag 31 maj 2015

Grattis alla mammor på Mors dag!


Min egen Mor är ute och far med Far ;) någonstans i Sverige med deras husbil, så henne blir det till att gratulera per telefon. Mina egna barn kommer sova minst fram till lunch, så en grattiskram från dem får jag vänta på tills dess. Under tiden, om solen behagar titta fram, så funderar jag på att ta en cykeltur till handelsträdgården och köpa mig en Morsdagsblomma. Fast det blåser en hel del, så vid närmare eftertanke kanske jag nöjer mig med att ta bilen ;)
Har du inget att bjuda på till kaffet idag på Mors dag svänger du snart ihop den här goda kladdkakan med nötkolatopping. Supergod!

Kladdkaka med nötkola
12 portioner

2 ägg
2 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
100 g smör
100 g hackad mörk choklad
Topping
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
0,5 msk smör
2 dl salta jordnötter

Gör så här
Smöra och bröa en springform, ca 24 cm i diameter
Vispa ägg och socker poröst
Blanda de torra ingredienserna i en skål
Smält smör tillsammans med hackad choklad på svag värme, under omrörning
Blanda försiktigt alla ingredienser och häll i formen
Grädda i 175 grader i ca 20 minuter
Låt svalna i 30 minuter
Häll grädde, socker och sirap i en kastrull,
låt det koka ordentligt till 120 grader, rör då och då
Ta bort från värmenoch klicka ner smöret
Rör om ordentligt och blanda ner jordnötterna
Häll nötkolan över kakan och bred ut
Servera ljummen eller kall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar