söndag 1 februari 2015

Bäroffeepaj - en söt frestelse

Dagens bäroffeepaj är en söt frestelse som är en variant av banoffeepaj, men eftersom dagens födelsedagsbarn inte gillar banan valde vi att använda hallon och blåbär istället.


Bäroffeepaj
ca 12 bitar

250 g Digestivekex
100 g smör, smält
Fyllning
1 burk karamelliserad mjölk (kokad och klar)
ca 400 g bär
3 dl grädde
Garnering
1 pkt dubbeldaim, hackad
Maränger, smulade

Gör så här
Smula sönder Digestivekexen fint och blanda med smöret 
Tryck ut kaksmulorna i pajform med löstagbar kant, ca 22-24 cm i diameter
Ställ den i frysen en stund så smulorna stelnar
Bred ut den karamelliserade mjölken på smulbottnen
Strö ut ca 3/4 av bären över kolakrämen, spara några till garneringen
Mixa övriga bär 
Vispa grädden fluffigt och blanda ner de mixade bären
Spritsa toppar eller bred ut grädden över bären
Garnera pajen med bär, Daim och maräng


6 kommentarer:

  1. Låter jättegott! Jag har gjort den med banan och den blir väldigt söt. Kanske lite mindre söt med bär tänker jag.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite för söt och mäktig för min smak egentligen, men en liten bit är ju helt ok :) Kram

      Radera
  2. Hjälp vad duktig du är, så inspirerande o roligt att läsa din blogg. Tittar in här varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad glad jag blir :D Precis vad jag vill förmedla, glädje och inspiration.

      Radera
  3. Och därmed är ett nytt begrepp taget i bakvärlden - bäroffeepaj! Solklart! :) Ser väldigt gott ut men vi håller nog med om att den är väldigt söt så en liten bit räcker gott för oss också.
    Ha en fin start på veckan, kramizar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var dock inte först, googlade bäroffeepaj och fick en träff...
      Kramar till er!

      Radera