söndag 3 januari 2016

Månadens middagstips - januari



Brukar du tänka på att köpa och äta mat efter säsong? Jag kan väl inte påstå att jag helt anpassar min matlagning efter säsongens råvaror, men visst, jag köper ju inte gärna jordgubbar så här års, antar att de som finns nu i affärerna, som jag inte vet vart de kommer ifrån, inte smakar lika mycket som de närodlade gör under sommaren. 
En aspekt att äta efter säsong, särskilt nu efter jul och nyår när plånboken kan gapa ganska tom, är att det blir billigare, och det är ju ett plus, så därför blir temat för månadens middagstips i januari -  mat i säsong.
Vilka råvaror är då i säsong under vintern? Jo, kål, potatis och rotfrukter är de råvaror man ska satsa på om man vill äta och laga billig mat. 
Sökte på rotfrukter här i bloggen och fick upp en hel del inlägg med recept där rotfrukter ingår, finns säkert fler om man preciserar rotfrukten, och fastnade för ett på pannbiff med rotfruktskompott.

Pannbiff med äpple-och rotfruktskompott
 Receptet hittar du HÄR 

Om du är intresserad av att delta med ett middagstips i januari, 
med temat mat i säsong, ska du...

  • Laga en rätt av råvaror i säsong och blogga om det på din blogg.
  • Skriv i inlägget att du är med i Månadens middagstips och länka hit.
  • Skriv en kommentar här i kommentarsfältet med länk till ditt bidrag.

Senast den sista januari vill jag ha ditt bidrag 
och i början på februari publicerar jag ett inlägg med länkar till dem som deltar.

Har du ingen egen blogg men ändå vill bidra med ett recept 
då går det bra att mejla recept och bild till 
studiolivskraft@gmail.com


Tidigare middagstips...

December - vardagsmat




2 kommentarer:

  1. Det där med att äta efter säsong är ett så bra och hållbart tips. En bra påminnelse till mig. Önskar dig en fin fortsättning på det nya året. Kram

    SvaraRadera
  2. Här kommer mitt bidrag jag valde grönkål i säsong:)
    http://millashalsoblogg.blogspot.se/2016/01/gronkalspaj-med-adelost.html

    SvaraRadera