söndag 13 mars 2016

Gårdagens middag; kyckling i dragonsås med knaperstekt bacon

Dragon är en av mina favoritkryddor, så när jag såg det här smarriga receptet på kyckling i dragonsås med knaperstekt bacon till var jag bara tvungen att laga det. Jag gjorde dock en liten ändring, och det var att jag tillsatte ca 1 msk svart vinbärsgelé i såsen, för jag tyckte såsen blev rätt syrlig enligt originalreceptet. 
Hade t om i en skvätt grädde mot slutet för att runda av såsen ytterligare lite. 
Dessutom hade jag i lite mer dragon, men det är ju en smaksak, dragon är som sagt en av mina favoriter...           
                                                              En enkel och smakrik rätt!

 Kyckling i dragonsås
4 portioner

500 g kycklingfilé
1 pkt bacon, 120 g
1 msk soja
Dragonsås
2 dl steksky
2 dl vatten
2 msk kalvfond
2 dl creme fraiche
3 msk vetemjöl
1 tsk dragon
1 msk soja
Salt
Peppar
Svart vinbärsgelé
Till servering
Kokt potatis
Cornichons
(små salta gurkor)

Gör så här
Stek baconet knaprigt
Lägg dem på hushållspapper för att rinna av
Skär filéerna i tunna skivor
Blanda dem med soja
Stek filéerna i smör så de blir genomstekta
Salta och peppra
Skölj ur pannan med lite vatten och ta tillvara stekskyn
Sila stekskyn och häll upp i en kastrull
Blanda ut mjölet i lite av vattnet
Vispa ner mjölet i stekskyn
Tillsätt resten av vattnet, fond och creme fraiche
Vispa samman och koka upp under vispning
Låt såsen koka 5 miuter
Tillsätt dragon och soja
Smaka av med peppar och 
ev lite svart vinbärsgelé för att få lite sötma i såsen
Lägg ner kycklingen i såsen 
Smula ner hälften av baconen i såsen
Koka upp och låt sjuda några minuter så kycklingen blir genomvarm
Smula över resten av baconen och servera med kokt potatis


Mer kyckling med dragon och bacon!


2 kommentarer:

  1. Så gott det låter. Kyckling är alltid gott. Gillar också dragonkryddan. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Hej. Jag vill bara berätta för dig om det kycklingen har fått gå igenom för att hamna på din tallrik. Den har växt upp på gödningsmedel som har fått den att växa på raketfart, för att den ska bli slaktasstor på några månader. Den lärde sig aldrig att flyga, inte heller att gå, på grund av dens stora vikt oproportionerlig mot benstrukturen (pga gödningsmedel) . Om den ville hade den inte ens kunnat sträcka på vingarna då den bara har en tiondels kvadratmeter till rådighet. 99 % av kycklingarna kommer aldrig att få gå ut, eller å få känna solljuset. De kan inte upprätthålla några sociala relationer i de enorma lokalerna med tusentals djur.www.djurensratt.se/sites/default/files/naturligt-beteende.pdf Här kan du läsa mer om djurens öden. Hoppas du kommer ge detta en tanke nästa gång du är på affären. Det är vi kunder som måste visa att, bara för att det är kulturellt, så är det inte moralt acceptabelt att behandla djuren såhär.
    Kram på dig
    Beate

    SvaraRadera