onsdag 15 februari 2017

Currykyckling, blomkålsris och het yoghurtsås

Alla hjärtans dag igår och jag bjöd med familjen till Norrköpings nyaste steakhous, Angry Bull, med grillat från träkolsgrillen. Lite som kompensation för att de står ut med mitt experimenterande med en mer glutenfri och grön kost.
Mannen och ungdomarna beställde in grillspett och oxbiff medans jag faktiskt blev mer lockad av det gröna alternativet och valde grillade grönsaker och halloumi med grillat lantvitlöksbröd och tzatziki. 
Det valet kan jag säga att jag inte blev ett dugg missnöjd med. Riktigt gott var det. Även de andra gav tummen upp för sin mat, så har ni vägarna förbi Norrköping och vill äta riktiga hamburgare eller kött från grillen kan jag absolut rekommendera Angry Bull. En helt okej Alla hjärtans dag-kväll om du frågar mig :)
Men idag är det vardag igen och jag tänkte bjuda er på en rätt som kroppen ska må extra bra av, och då särskilt den kvinnliga kroppen. 
Rätten är hämtad ur boken Mat för hormonell balans med måltider anpassade för att ge tillverkningen av hormoner och signalsubstans en redig skjuts. 

Currykyckling
4 portioner

600 g kycklingfilé
2 tsk curry
2 krm gurkmeja
1 tsk malen spiskummin
1 msk ketjap manis
1 dl vatten
Salt
Svartpeppar

Gör så här
Bryn kycklingfiléerna i smör några minuter
Krydda med salt och kryddor
Tillsätt ketjap manis och vatten och låt sjuda i ca 10 minuter 
eller tills kycklingen är genomstekt


Blomkålsris
4 portioner

0,5-1 blomkålshuvud beroende på storlek
1 rödlök
2 morot
1 röd paprika
2 tsk curry
2 krm gurkmeja
Saften från 1 citron
Salt
Svartpeppar
2 dl konserverade kikärter
1 dl finhackad persilja

Gör så här
Riv blomkålen grovt på ett rivjärn
Finhacka rödlök, morot och paprika
Stek alltsammans i någon minut i en stekpanna med olja
Tillsätt curry, gurkmeja, citronsaft, salt och peppar
Blanda ned kikärter och persilja


Het yoghurtsås

2 dl matyoghurt (10%)
4 msk sweet chilisås
2 tsk juice av citron
2 krm salt
1 krm svart peppar

Gör så här
Blanda yoghurt, sweet chilisås och citronjuice
Smaka av med salt och peppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar